Weryfikacja dokumentu
Brak danych
System Zarządzania Działaniami Antykorupcyjnymi
Urząd Dozoru Technicznego (UDT) posiada wdrożony i certyfikowany System Zarządzania Działaniami Antykorupcyjnymi (SZDA) zgodny z wymaganiami normy PN-ISO 37001: 2017-05 „Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi – Wymagania i wytyczne do stosowania”.
Głównym celem SZDA jest minimalizacja ryzyka wystąpienia zdarzeń korupcyjnych, zapewnienie mechanizmów zapobiegawczych i kontrolnych.
Cel ten realizujemy poprzez:
- stosowanie jednoznacznych i przejrzystych procedur i instrukcji, znanych i dostępnych wszystkim pracownikom UDT,
- monitorowanie procesów systemu zarządzania UDT pod kątem zagrożenia wystąpienia w nich zdarzeń korupcyjnych oraz analizowanie ryzyka wystąpienia takich zdarzeń oraz podejmowanie w razie potrzeby odpowiednich środków zapobiegawczych,
- zwiększanie świadomości pracowników poprzez podnoszenie poziomu kultury organizacji, usprawnianie komunikacji wewnętrznej, doskonalenie systemów motywacyjnych oraz właściwe realizowanie przywództwa.
Dbamy o stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników, w tym również w zakresie problematyki przeciwdziałania korupcji. Pracownicy UDT biorą udział w szkoleniach w zakresie etyki, przeciwdziałania korupcji i konfliktu interesów, z uwzględnieniem sytuacji korupcyjnych i sposobów zachowania w tych sytuacjach, a także znają konsekwencje bycia uczestnikiem zdarzenia korupcyjnego.
Pracownicy UDT nie mogą;
- przyjmować lub wręczać korzyści osobistych, finansowych lub innych, aby nakłonić do niewłaściwego wykonania obowiązków zawodowych lub je nagrodzić,
- zezwalać, oferować i obiecywać korzyści osobistych, finansowych lub innych, jak również przyjmować, żądać lub upominać się o nie.
Pracownicy UDT są zobowiązani do:
- niezwłocznego zgłaszania zdarzenia korupcyjnego i usiłowania lub podejrzenia korupcji,
- przestrzegania zasad „Kodeksu etyki zawodowej pracownika Urzędu Dozoru Technicznego”.
Polityka antykorupcyjna UDT
Wszystkie działania UDT prowadzone są zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przepisami wewnętrznymi UDT i innymi regulacjami, w sposób pozwalający utrzymać wysokie standardy etyczne opisane w „Kodeksie etyki zawodowej pracownika Urzędu Dozoru Technicznego” oraz spełniający wymagania normy PN-ISO 37001: 2017-05 „Systemy zarządzania działaniami antykorupcyjnymi – Wymagania i wytyczne stosowania”.
Najwyższe kierownictwo UDT, mając świadomość, że brak przestrzegania przepisów antykorupcyjnych może prowadzić do utraty pozytywnego wizerunku UDT na rynku, stosuje politykę zera tolerancji dla wszelkich form korupcji oraz wymaga zgłaszania wszelkiego rodzaju nieprawidłowości, między innymi:
- usiłowanej, podejrzewanej lub faktycznej korupcji,
- przypadków naruszenia wymagań SZDA,
- zidentyfikowanych słabych punktów SZDA.
Pracownicy UDT mają świadomość, że nieprzestrzeganie przepisów antykorupcyjnych może prowadzić do nałożenia na nich sankcji karnych, cywilnych i administracyjnych. Wszyscy pracownicy UDT w swoich działaniach kierują się zasadami określonymi w „Kodeksie etyki zawodowej pracownika Urzędu Dozoru Technicznego” oraz dbałością o zgodność z odpowiednimi przepisami prawa.
UDT zapewnia odpowiednie kanały komunikacji pozwalające pracownikom na niezwłoczne oraz bezpieczne zgłaszanie podejrzeń lub zdarzeń dotyczących naruszania wymagań antykorupcyjnych. UDT zapewnia pracownikom zgłaszającym takie podejrzenia lub zaistniałe zdarzenia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi oraz wsparcie podczas czynności prowadzonych w UDT i wynikających ze zgłoszenia.
Wszelkie podejrzane lub niewłaściwe zachowania należy zgłaszać na adres: antykorupcja@udt.gov.pl
Zamówienia publiczne i sprzedaż majątku
Kodeks etyki zawodowej Zawodowej Pracowników Urzędu Dozoru Technicznego
Kodeks etyki zawodowej pracowników UDT, wyznacza zasady i standardy postępowania pracowników na rzecz realizacji misji i celów UDT.
Pracownicy zobowiązani są do kierowania się trzema kluczowymi wartościami tj.:
- Bezpieczeństwem,
- Uczciwością,
- Kompetencjami.
Społeczna odpowiedzialność w UDT
Społeczna odpowiedzialność jest nierozłącznie związana z działalnością Urzędu Dozoru Technicznego od ponad 100 lat. W tym czasie elementy społecznej odpowiedzialności podlegały zmianom w związku ze zmianami oczekiwań społeczeństwa wobec organizacji.
Obecnie Urząd Dozoru Technicznego stosuje i ciągle doskonali, w oparciu o normę PN-ISO 26000 „Wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności", odpowiedzialność za wpływ decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, zapewnianą poprzez przejrzyste i etyczne postepowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa,
- uwzględnia oczekiwania interesariuszy,
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania oraz jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.
Działalność Urzędu Dozoru Technicznego prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa oraz przy zachowaniu przyjętych i stosowanych przez wszystkich pracowników zasad etycznych.
Usługi Urzędu Dozoru Technicznego spełniają wymagania norm europejskich i międzynarodowych, co zostało potwierdzone akredytacją Polskiego Centrum Akredytacji.
Zakres społecznej odpowiedzialności obejmuje następujące kluczowe obszary
- ład organizacyjny,
- prawa człowieka,
- praktyki z zakresu pracy,
- środowisko,
- uczciwe praktyki operacyjne,
- zagadnienia konsumenckie oraz
- zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.
Ład organizacyjny
Zgodnie z wytycznymi zawartymi w normie ISO 26000 oraz świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywa, za wpływ naszych decyzji i działań na bezpieczeństwo techniczne urządzeń, społeczeństwo oraz środowisko dążymy do zapewnienia odpowiednio wysokiego standardu świadczonych przez nas usług.
Wdrożyliśmy i zintegrowaliśmy systemy zarządzania: jakością, środowiskowego, przeciwdziałania zagrożeniom korupcyjnym oraz bezpieczeństwem i higieną pracy.
Działamy zgodnie z udokumentowanymi procedurami, które obejmują wszystkie obszary działania Urzędu i spełniają wymagania norm PN-EN ISO 9001, PN-EN ISO 14001, PN-N 18001.
Kierownictwo UDT określiło misję, wizję, cele strategiczne, Politykę jakości – uwzględniającą BHP, zarządzanie środowiskowe oraz politykę antykorupcyjną.
Aby osiągnąć trwałe korzyści dla Urzędu oraz jego otoczenia, realizować misję UDT, osiągać cele zgodnie z przyjętymi wartościami, wdrożyliśmy w UDT zarządzanie ryzykiem.
Stale doskonalimy nasze działania poprzez audyty, audity, kontrolę oraz nadzór nad usługą niezgodną z wymaganiami, korekcję, działania korygujące i zapobiegawcze.
Prawa człowieka
UDT działa z poszanowaniem wszystkich praw człowieka. Zapobieganie wszelkim formom łamania praw człowieka zapewniamy w urzędzie między innymi poprzez:
- wewnętrzną politykę przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w zatrudnieniu,
- procedurę rozpatrywania skarg, wniosków i reklamacji,
- telefon zaufania dla pracowników UDT,
- działające w UDT związki zawodowe,
- ochronę interesów osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób niepełnosprawnych.
Praktyki z zakresu pracy
Nasi pracownicy są naszym najwyższym dobrem dlatego też oprócz przestrzegania prawa pracy oraz BHP podejmujemy szereg dodatkowych działań aby podnosić kompetencje oraz zapewnić komfortowe i bezpieczne warunki pracy:
- zapewniamy możliwość doskonalenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji poprzez szkolenia, dofinansowanie studiów, organizowanie kursów językowych dla naszych pracowników,
- zapewniamy możliwość dialogu, wymiany doświadczeń i informacji między wszystkimi pracownikami poprzez działający portal intranetowy oraz chat pracowniczy,
- oferujemy możliwość dodatkowego ubezpieczenia oraz opieki zdrowotnej dla pracowników oraz ich rodzin,
- oferujemy świadczenia pracownicze z zakresu kultury oraz sportu i rekreacji, poprzez udział w programie „Benefit Systems",
- oferujemy pomoc materialną i wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych dla pracowników, członków ich rodzin, emerytowanych pracowników oraz członków rodzin pracowników zmarłych w okresie zatrudnienia,
- oferujemy dofinansowanie żłobków, przedszkoli i innych form zorganizowanej opieki nad dziećmi w celu ułatwienia powrotu do aktywności zawodowej młodych rodziców.
Środowisko
Zarządzanie środowiskowe prowadzimy zgodnie z wymaganiami prawa oraz normą PN-EN ISO 14001.
Uczciwe praktyki operacyjne
Pracownicy UDT są zaangażowani w działalność społeczną dotyczącą tworzenia prawa i norm. Współpracują przy tworzeniu aktów prawnych i normatywnych.
Ważni partnerzy UDT to organizacje, firmy i eksperci z Polski oraz takich krajów jak USA, Japonia, Korea, Australia czy Republika Południowej Afryki. Współpracujemy również z krajami europejskimi nie będącymi członkami Unii Europejskiej, np. Szwajcarią, Norwegią i krajami Europy Środkowo-Wschodniej, a także z Rosją. Na podstawie podpisanych porozumień współpracujemy z wieloma organizacjami i instytucjami w Polsce i na świecie, między innymi:
- TIC Council - Międzynarodowa Konfederacja Organizacji Inspekcyjnych i Certyfikujących,
- CEN - Europejski Komitet Normalizacyjny,
- ICNDT International Comitee for Non-Destructive Testing
- Prace w grupach roboczych przy Komisji Europejskiej; współpraca z jednostkami notyfikowanymi (Notified Body Forum),
- Polski Komitet Normalizacyjny,
- Współpraca dozorów technicznych krajów Europy
Środkowo-Wschodniej.
W UDT został wdrożony i certyfikowany system przeciwdziałania zagrożeniom wystąpienia korupcji.
Zagadnienia konsumenckie
Poszanowanie praw klienta zapewnia akredytowany system zgodny z normami PN-EN ISO/IEC 17020, PN-EN ISO/IEC 17065, PN-EN ISO/IEC 17021, PN-EN ISO/IEC 17024, PN-EN ISO/IEC 17025.
Prowadzimy również szereg szkoleń i seminariów dla klientów, które mają na celu popularyzację wiedzy z zakresu działań niezbędnych dla spełnienia wymagań prawnych, dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa urządzeń technicznych na etapie ich projektowania, wytwarzania i eksploatacji.
Aby usprawnić i komunikację z naszymi klientami uruchomiliśmy internetowe biuro obsługi klienta, gdzie zamieszczamy istotne informacje, odpowiadamy na pytania klientów oraz przyjmujemy wnioski, skargi i reklamacje.
Zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej
Pracownicy Urzędu Dozoru Technicznego w ramach integracji i wspólnej inicjatywy zainicjowali działania Wolontariatu Pracowniczego UDT i w ramach prywatnych środków organizują akcje pomocy materialnej, akcje promocji zdrowia i aktywności fizycznej oraz działania ekologiczne, m.in.:
- pomoc bezdomnym zwierzętom (lokalne schroniska i fundacje, dla których pracownicy jednostek terenowych cyklicznie zbierają wyżywienie, ciepłe okrycia i materiały remontowo-budowlane);
- Szlachetna paczka - przygotowanie paczek dla rodzin ze społeczności lokalnej;
- zbieranie sprzętu sportowego, zabawek i książek dla podopiecznych lokalnych Domów Dziecka;
- promocja zdrowia i profilaktyki chorób nowotworowych;
- zbiórka plastikowych nakrętek, baterii i zużytego sprzętu elektronicznego.
Przedstawiciele UDT biorą udział w projektach normalizacyjnych i legislacyjnych w kraju i zagranicą - uczestnictwo w pracach Komitetów Technicznych PKN, CEOC International.