Postępowanie certyfikacyjne
Certyfikacja polega na sprawdzeniu i potwierdzeniu, że serwis posiada uprawnienia do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, w tym dysponuje odpowiednio wykwalifikowanym personelem.
Certyfikacja serwisu obejmuje weryfikację:
1) spełnienia przez serwis minimalnych wymagań w zakresie dysponowania personelem posiadającym niezbędne uprawnienia, doświadczenie i kompetencje zawodowe do wykonywania czynności i przeglądów serwisowych w elektrowni wiatrowej;
2) posiadania wdrożonych procedur wykonywania czynności i przeglądów serwisowych dla elementów technicznych elektrowni wiatrowych;
3) posiadania wyposażenia pomiarowo-badawczego, które jest zgodne z listą przewidzianą w instrukcji konserwacji elektrowni wiatrowej oraz sprawdzenie czy wyposażenie pomiarowo badawcze użytkowane przez serwis objęte jest nadzorem metrologicznym, jeśli taki jest wymagany;
4) posiadania sprzętu i urządzeń niezbędnych do wykonywania czynności serwisowych.
Postępowanie certyfikacyjne prowadzi komisja powołana przez Prezesa UDT.
Sprawdzenia wykonywane przez komisję mogą zostać przeprowadzone na podstawie dokumentów przesłanych przez serwis ubiegający się o certyfikację oraz/lub sprawdzenia w miejscu prowadzenia działalności lub siedzibie firmy wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku o certyfikację.
Czas trwania postępowania certyfikacyjnego trwa maksymalnie 30 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku o przeprowadzenie certyfikacji.
Proces certyfikacji kończy się:
1) wpisem do rejestru – w przypadku spełniania przez serwis wymogów ustawy wiatrakowej, lub
2) zawiadomieniem serwisu o odmowie dokonania wpisu do rejestru – w przypadku nie spełnienia przez serwis wymogów określonych w ustawie wiatrakowej.
W przypadku negatywnego wyniku postępowania certyfikacyjnego wnioskujący zostaje powiadomiony przez UDT poprzez przesłanie „Zawiadomienia o odmowie dokonania wpisu do rejestru certyfikowanych serwisów”, które przesyłane jest do wnioskodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej: odpowiednio portal klienta eUDT lub ePUAP w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.
Wpis do rejestru certyfikowanych serwisów ważny jest przez 5 lat od dnia jego dokonania.
Dokonując wpisu do rejestru UDT nadaje certyfikowanemu serwisowi indywidualny numer.
Certyfikowany serwis, w okresie ważności wpisu musi spełniać wymagania dotyczące dysponowania wymaganym przez zapisy ustawy wiatrakowej personelem – art. 8d ust. 3 oraz dysponowania wdrożonymi właściwymi procedurami – art. 8d ust. 5 ustawy wiatrakowej.
W przypadku wprowadzenia w certyfikowanym serwisie zmian w zakresie jego funkcjonowania (dot. m.in. organizacji, personelu, procedur serwisowych), które związane są z informacjami zawartymi we wniosku o certyfikację i załączonych do niego dokumentach, jest on zobowiązany zawiadomić o tym UDT.