Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru
Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru udostępniony jest na stronie www.udt.gov.pl w zakładce Wnioski i formularze: Wniosku o certyfikację i wpis do rejestru certyfikowanych serwisów oraz na portalu klienta eUDT w zakładce Obsługa spraw/Wnioski.
Wniosek składa się w postaci elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) t.j. poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP. Wniosek złożony za pomocą środków komunikacji elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym
Wniosek o certyfikację i wpis do rejestru zawiera:
- firmę przedsiębiorcy oraz jego siedzibę i adres;
- adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż określony w pkt 1;
- informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub odpowiedną informację lub numer z rejestru w innym państwie, umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub odpowiedni numer identyfikacji podatkowej w innym państwie umożliwiający prowadzenie działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- podpis wnioskodawcy lub osoby upoważnionej.
Do wniosku załączone powinny być dokumenty wymienione w art. 8e ust. 4 ustawy wiatrakowej, a mianowicie:
1) wykaz osób oraz kopie dokumentów potwierdzających posiadane kompetencje lub uprawnienia (o których mowa w art. 8d ust. 3 ustawy wiatrakowej):
- uprawnienia do pracy na wysokościach wynikające z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz inne wymagane przez wytwórcę elementów technicznych elektrowni wiatrowej,
- uprawnienia w zakresie obsługi urządzeń transportu bliskiego,
- kwalifikacje potwierdzone odpowiednim świadectwem kwalifikacyjnym, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne,
- co najmniej roczne doświadczenie zawodowe w zakresie wykonywania czynności i przeglądów serwisowych elementów technicznych elektrowni wiatrowych, instalacji mających na celu wytwarzanie, przesył lub dystrybucję energii elektrycznej lub instalacji przemysłowych,
- przeszkolenie w zakresie zasad funkcjonowania i eksploatacji określonego typu elektrowni wiatrowej, której elementy techniczne będą poddane czynnościom i przeglądom serwisowym,
- przeszkolenie w zakresie ewakuacji z elektrowni wiatrowych;
Wykaz osób powinien zawierać dane osobowe personelu wykonującego czynności i przeglądy serwisowe elementów technicznych, w zakresie imienia, nazwiska oraz nr PESEL, albo numeru i serii dokumentu potwierdzającego tożsamość w przypadku osób nieposiadających nr PESEL.
2) kopie albo kopie elektroniczne dokumentacji określającej procedury (o których mowa w art. 8d ust. 5 ustawy wiatrakowej):
- bezpieczeństwa przeprowadzania czynności i przeglądów serwisowych, która zawiera w szczególności wymagania dotyczące dopuszczalnych prędkości wiatru, przy których mogą być realizowane czynności serwisowe, stosowania środków zabezpieczających, w tym sprzętu ochrony osobistej, nadzoru prowadzonych prac oraz wykaz prac wymagających pisemnego pozwolenia i asekuracji,
- ewakuacji z wysokości pracowników w sytuacjach zagrożenia,
- bieżącej obsługi i okresowych przeglądów serwisowych, która zawiera instrukcje przeprowadzanych czynności w podziale na elementy techniczne elektrowni wiatrowej, wraz z wykazem oprzyrządowania niezbędnego do prowadzenia prac, w tym przyrządów kontrolno-pomiarowych,
- ustalania i usuwania awarii i usterek,
- dokumentowania czynności serwisowych i raportowania,
- wykonywania pomiarów i sprawdzeń urządzeń wymagających regulacji nastaw;
3) dowód wniesienia opłaty za dokonanie certyfikacji i wpis do rejestru;
4) oświadczenie wnioskodawcy będącego osobą fizyczną lub osób go reprezentujących, w przypadku wnioskodawcy niebędącego osobą fizyczną, o następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, oświadczam, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z pełni praw publicznych i nie byłem skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów i obrotowi gospodarczemu.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
UWAGA
Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu wnioskodawcy i nie ma możliwości ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań, o których mowa w art. 8e ust. 3–5 ustawy wiatrakowej, Prezes UDT wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Termin liczy się od dnia doręczenia wezwania wnioskodawcy. Wezwanie do usunięcia braków UDT przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej, poprzez portal klienta eUDT lub ePUAP, w zależności od sposobu przesłania wniosku przez przedsiębiorcę.