Kiedy urządzenie mobilne podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT?
Na podstawie nowelizacji ustawy z dnia 02 grudnia 2021 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2021 poz. 2269), zwanej dalej jako „ustawa” w zakresie stosowania przez Urząd Dozoru Technicznego art. 16 ust. 1 ustawy oraz w związku z definicją stacji ładowania określoną w art. 2 pkt 27 ustawy informujemy, że:
Zgodnie z art. 16 ust. 1 stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.
Natomiast ustawa w art. 2 pkt 27 definiuje jedynie stację ładowania jako:
a) urządzenie budowlane obejmujące co najmniej jeden punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym, lub
b) wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy
– wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi, których liczba odpowiada liczbie punktów ładowania umożliwiających jednoczesne świadczenie tej usługi, oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego;
Powyższe oznacza, iż mobilna stacja ładowania użytkowana na potrzeby pojazdów osobowych nie podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT, gdyż nie spełnia definicji stacji ładowania opisanej w art. 2 pkt 27 ustawy.
Natomiast ustawa definiuje infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego jako punkty ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą, przeznaczone do ładowania lub tankowania, w szczególności autobusów zeroemisyjnych, wykorzystywanych w transporcie publicznym.
Definicja ta nie uszczegóławia rodzaju usytuowania urządzenia (czy to jako urządzenie budowlane związane z obiektem budowlanym, wolnostojący obiekt budowlany czy urządzenie mobilne) co oznacza, że jeżeli służy ono jako infrastruktura ładowania drogowego transportu publicznego, podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.