Rysunek wraz z opisem
Rysunek z opisem miejsca zainstalowania to plan sytuacyjny przedstawiający położenie całej stacji w terenie. Uwzględnia kluczowe elementy otoczenia takie jak obszar ruchu drogowego, ruchu pieszego, stanowiska postojowe do ładowania pojazdów, strefy zagrożenia wybuchem oraz zastosowanie zabezpieczeń urządzenia przed uszkodzeniami mechanicznymi (np. progi spowalniające, barierki, odbojnice itp.), a także sposób odprowadzania wód opadowych, jeżeli warunki otoczenia urządzenia tego wymagają (np. w garażu podziemnym).
Dodatkowo należy opisać słownie sposób zabezpiczenia urządzenia przed najechaniem opisując zastosowane elementy zmniejszające ryzyko uszkodzenia oraz usytuowanie urządzenia.
Zgodnie z § 20 pkt. 6 rozporządzenia Ministra Energii z dnia 26 czerwca 2019 r. w sprawie wymagań technicznych dla stacji ładowania i punktów ładowania stanowiących element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego do wniosku o przeprowadzenie badania technicznego wstępnego eksploatujący dołącza rysunek wraz z opisem:
a) miejsca usytuowania urządzenia, w szczególności względem obszarów ruchu drogowego, ruchu pieszego, stanowisk postojowych do ładowania pojazdów, stref zagrożenia wybuchem,
b) zastosowanych zabezpieczeń urządzenia przed uszkodzeniami mechanicznymi w rozumieniu § 8 i sposobu odprowadzania wód opadowych, jeżeli warunki otoczenia urządzenia tego wymagają (regulacje omawiające ich odprowadzanie zawarte są w prawie budowlanym, prawie wodnym oraz w przepisach definiujących warunki techniczne jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie);
Ponadto należy mieć na uwadze, że § 8. 1 rozporządzenia wskazuje, że urządzenia chroni się przed uszkodzeniami mechanicznymi przez zapewnienie:
1) usytuowania urządzenia w sposób pozwalający uniknąć jego uszkodzenia w wyniku najechania pojazdem lub
2) dodatkowych środków ochrony mechanicznej, takich jak odboje, słupki lub bariery.
Przy czym, zgodnie z § 8. 2 rozporządzenia, spełnienie powyższych wymagań nie może utrudniać dostępu do punktu ładowania osobom niepełnosprawnym.
Ponadto należy pamietać, że zgodnie z art. 13 ustawy stacje ładowania, punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego oraz punkty zasilania jednostek pływających energią elektryczną z lądu spełniają wymagania techniczne i eksploatacyjne określone w szczególności w Polskich Normach, zapewniające ich bezpieczne używanie, w tym bezpieczeństwo pożarowe, bezpieczne funkcjonowanie sieci elektroenergetycznych oraz dostęp do stacji ładowania dla osób niepełnosprawnych.
Biorąc pod uwagę brak ściśle określonych zasad względem dostępności stacji i punktów ładowania dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, przy usytuowaniu stacji należy kierować się wskazówkami, które zostały zawarte w zasadach projektowania uniwersalnego, które to są zgodne z postanowieniami ratyfikowanej przez Polskę Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2012 r. poz. 1169).
Informacje na ten temat są zawarte m.in. na stronie: www.niepelnosprawni.gov.pl oraz www.niepelnosprawni.pl (Czytelnia/Biblioteka/Projektowanie dla wszystkich).
Poniżej przykładowy rysunek wraz z opisem
Przykładowa stacja posiada 2 punkty ładowania, z tego tytułu wyznaczono dwa miejsca postojowe oraz oznakowano znakami poziomymi i pionowymi widocznymi na rysunku poglądowym.
Zabezpieczenie stacji przed uszkodzeniami mechanicznymi zostało zapewnione poprzez słupki ochronne. Zamontowane zabezpieczenie nie utrudnia dostępu do punktu ładowania osobom niepełnosprawnym.
Samo umiejscowienie stacji jest pomiędzy parkingiem a pasem zieleni. Stacja ładowania została umiejscowiona poza strefą zagrożenia wybuchem.
Biorac pod uwagę, że urządzenie nie znajduje się poniżej poziomu gruntu (np. garażu podziemnym), warunki otoczenia nie wymagają opisu sposobu odprowadzania wód opadowych.