Zgodnie z art. 15 nowelizacji ustawy z dnia 02 grudnia 2021 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych:
1. Przed przystąpieniem do budowy stacji ładowania można wystąpić z wnioskiem (word) do prezesa Urzędu Dozoru Technicznego, zwanego dalej „Prezesem UDT”, o opinię w zakresie zgodności dokumentacji technicznej projektowanej stacji z wymaganiami technicznymi określonymi w art. 13 oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 17.
Zgodnie z art. 2 pkt. 27 ww. ustawy, stacja ładowania to:
a) urządzenie budowlane obejmujące co najmniej jeden punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym, lub
b) wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy
– wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi, których liczba odpowiada liczbie punktów ładowania umożliwiających jednoczesne świadczenie tej usługi, oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego.
2. Prezes UDT wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
3. Wydanie opinii, o której mowa w ust. 1, podlega opłacie, która stanowi przychód UDT.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z przywołanym art. 15 ustawy, UDT może wydać opinię w zakresie zgodności dokumentacji technicznej projektowanej stacji ładowania. Powyższe nie dotyczy punktów ładowania stanowiących infrastrukturę drogowego transportu publicznego.