Systemy ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce
Procesy ładowania samochodów elektrycznych zostały szczegółowo opisane w normach IEC 61851 i IEC 62196. W ramach ww. norm zdefiniowano 4 systemy ładowania akumulatorów pojazdu o napędzie elektrycznym. Trzy systemy ładowania prądem przemiennym (AC) i czwarty do ładowania prądem stałym (DC).
System ładowania Mode 1 (prądem przemiennym)
Zgodnie z normą IEC 61851-1 jest to system ładowania prądem przemiennym nie większym niż 16 A i napięciem nie większym niż 250 V przy prądzie jednofazowym oraz 480 V przy prądzie trójfazowym.
Ten system ładowania wykorzystywany jest przede wszystkim w ładowarkach domowych, garażowych itp. ze zwykłych gniazd 230 V, gdzie maksymalna moc ładowania jaką możemy uzyskać to 3,68 kW (przy ładowaniu prądem jednofazowym). Jest to system ładowania zdefiniowany jako wolny lub półszybki, bez dedykowanego systemu ochrony. System nie zapewnia komunikacji pomiędzy pojazdem a ładowarką.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
System ładowania Mode 2 (prądem przemiennym)
Jest to system ładowania prądem przemiennym nie większym niż 32 A i napięciem nie większym niż 250 V przy prądzie jednofazowym oraz 480 V przy prądzie trójfazowym.
System ładowania zdefiniowany jako wolny lub półszybki, z podstawowymi systemami ochrony tj. wyłącznikiem różnicowo prądowym który ulokowany w ładowarce. W tym systemie ładowarka przejmuje sterowanie komunikacją z pojazdem.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
System ładowania Mode 3 (prądem przemiennym)
Jest to system ładowania prądem przemiennym. System ładowania zdefiniowany jako wolny lub półszybki, a ładowanie odbywa się za pomocą dedykowanych połączeń z pojazdem elektrycznym np. TYPE 2 (AC) wraz z zaawansowanymi funkcjami sterującymi i zabezpieczającymi.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
System ładowania Mode 4 (prądem stałym)
Jest to system ładowania prądem stałym. System ładowania zdefiniowany jako półszybki i szybki, a ładowanie odbywa się za pomocą dedykowanych połączeń z pojazdem elektrycznym np. Combo 2 wraz z zaawansowanymi funkcjami sterującymi i zabezpieczającymi. W tego typu ładowarkach przetwornik AC/DC znajduje się stacjonarnie w ładowarce. Ponadto, ze względu na bezpieczeństwo użytkownika, połączenie wtykane przewidziane jest realizowane tylko od strony pojazdu.
Źródło: Sesko sesko.fi 17.12.2018
Ponadto, norma IEC 61851-1 określa trzy przypadki dla ww. połączeń.
Przypadek 1 (opisany w normie jak CASE A) jest to przypadek gdzie ładowarka (zazwyczaj przenośna) jest połączona do sieci elektroenergetycznej kablem zasilającym i jest zgodna z systemem ładowania Mode 1 lub Mode 2
Przypadek 2 (opisany w normie jak CASE B) jest to przypadek gdzie kabel ładowarki jest wprowadzony z jednej strony do gniazda pojazdu elektrycznego, a drugi koniec kabla w gniazdo ładowarki. Kabel ładowarki można odłączyć zarówno od strony pojazdu elektrycznego jak i od strony ładowarki. Jest to połączenie zgodne z systemem ładowania Mode 3.
Przypadek 3 (opisany w normie jak CASE C) jest to przypadek gdzie ładowanie realizowane jest poprzez prąd stały. Kabel zasilający ładowarkę jest umocowany na stałe do niej. Jest to połączenie zgodne z systemem ładowania Mode 4.