Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Elementy sterownicze oraz kierunki sterowanych ruchów muszą być oznaczone w sposób jednoznaczny i widoczny, napisy ostrzegawcze umieszczone na urządzeniu muszą być w języku polskim a piktogramy muszą być zrozumiałe dla osób znajdujących się w strefie działania urządzenia. | § 9.1 |
2 | Zagrożenie występujące w razie przypadkowego zadziałania na element sterowniczy oraz w przypadku np. cięgników elektryczno - ręcznych możliwość sterowania różnymi mechanizmami urządzenia z dwóch miejsc. | § 9.2 |
3 | W uzasadnionych przypadkach np. podczas pracy w miejscach o dużym zapyleniu, gdy utrudniona jest ciągła obserwacja przenoszonego ładunku lub/i podczas transportu ładunków przez kilka kondygnacji (poziomów roboczych) brak automatycznego sygnału dźwiękowego lub/i świetlnego trwającego przez cały czas pracy urządzenia lub w momencie rozpoczęcia ruchu. | §10.1 |
4 | Instalowanie uziemienia strony wtórnej transformatora obwodu, do którego są podłączone cewki styczników, co zapobiega możliwości zbocznikowania obwodu bezpieczeństwa przy podwójnym doziemieniu. | §11 |
5 | W cięgnikach, w których silnik załączany jest pojedynczym stycznikiem może wystąpić klejenie się styków, co nie pozwala na zatrzymanie urządzenia. Wyłącznik awaryjny STOP powinien w tym przypadku odłączyć zasilanie. | §11 |
6 | Brak na stanowisku pracy elementu sterowniczego przeznaczonego do zatrzymania całej maszyny lub niektórych jej części, w zależności od rodzaju zagrożenia, tak by urządzenie było bezpieczne. | §13.2 |
7 | Brak krawężników na podestach remontowych suwnic jak i na galeriach wzdłużnych oraz niebezpieczne otwory umożliwiające spadanie przedmiotów np. podczas prac remontowych i konserwacyjnych. | § 14.3 |
8 | W przypadku zastosowania, jako mechanizmu podnoszenia wciągnika zawieszanego za pomocą haka na wózku jezdnym brak zabezpieczenia gardzieli haka, co może spowodować wyczepienie się wciągnika. | § 15.1 |
9 | Montaż dodatkowych elementów zabezpieczających w razie zmęczeniowego pęknięcia wału mechanizmu jazdy wciągarki zawieszonego wyłącznie na wale wyjściowym reduktora (elastyczne wsporniki zabezpieczają jedynie przed obrotem reduktora) ze wzgl. na istniejące ryzyko spadnięcia mechanizmu napędowego. | § 15.2 |
10 | Brak zabezpieczenia przed spadnięciem łańcucha napędowego poszczególnych mechanizmów w przypadku napędu ręcznego, co powoduje zagrożenie dla operatora urządzenia. | § 15.2 |
11 | Brak łącznika krańcowego mechanizmu podnoszenia we wciągarkach budowlanych, co może spowodować uszkodzenie urządzenia i stwarza zagrożenie dla osób obsługujących. | § 15.2 |
12 | W zależności od występującego zagrożenia dostęp do elementów wirujących (np. możliwość dostępu do szybkoobrotowych wałów napędowych przez osoby postronne) powinien być zminimalizowany przez zastosowanie stosownych osłon. | § 15.3 |
13 | Prawidłowe oświetlenie miejsca pracy urządzenia oraz miejsca pracy podczas wykonywania czynności konserwacyjnych i naprawczych np. za pomocą oświetlenia zainstalowanego na hali. | § 16.1 |
14 | Instalowane sygnały dźwiękowe powinny być słyszalne w sposób wyraźny (o natężeniu dźwięku wyższym niż poziom hałasu występujący w miejscu pracy). | § 16.3 |
15 | Brak oznaczenia łącznika głównego cięgnika oraz oznaczenia jego pozycji załączone/wyłączone. | § 18.1 |
16 | Ryzyko związane z brakiem bezpiecznego dostępu do urządzenia celem przeprowadzenia prac konserwacyjnych lub/i remontowych. | § 18.2 |
17 | Brak wyposażenia kabiny operatora cięgnika w sprzęt gaśniczy odpowiedni dla danej konstrukcji kabiny operatora. | § 19.1 |
18 | Ryzyko związane z kontaktem osób z nieosłoniętą linią trolejową usytuowaną w pobliżu wejść i dojść do cięgnika. | § 19.3 |
19 | Ryzyko uruchomienia urządzenia przez osoby nieupoważnione w przypadku braku wyłącznika kluczykowego lub wyłącznika głównego zamykanego w pozycji wyłączonej np. podczas przeprowadzania prac konserwacyjnych cięgnika. | § 23.1 |
20 | Cięgniki pracujące wspólnie na jednym torze muszą posiadać odpowiednie zderzaki współpracujące ze sobą, które obliczone są na wypadkowe siły występujące w trakcie zderzenia. W przypadku dużych różnic mas cięgników pracujących na wspólnym torze, cięgników ze sztywnym podwieszeniem ładunku powinny zostać zamontowane stosowne elementy zabezpieczające przed ich najechaniem na siebie np. w postaci wyłączników zbliżeniowych, układów antykolizyjnych. | §23.2, §23.8 |
21 | Cięgniki nieposiadające hamulców automatycznych w mechanizmie jazdy stwarzają zagrożenie związane z występującą długą drogą hamowania nawet po naciśnięciu wyłącznika awaryjnego STOP. | §23.2 |
22 | Brak możliwości stwierdzenia dopuszczalnego udźwigu (czytelnej informacji o udźwigu) urządzenia bez jego wyraźnego oznaczenia na cięgniku lub torze jezdnym (np. belce wciągnika). | §24.2 |
23 | Brak wyraźnego opisu udźwigu lub diagramu udźwigu w przypadku pracy cięgnika z chwytnikiem elektromagnetycznym oraz z chwytnikiem elektromagnetycznym o zmiennych parametrach. | §24.2 |
24 | Istnieje ryzyko wyczepienia się ładunku podnoszonego, gdy nie ma zainstalowanego zabezpieczenia gardzieli haka. | §25.1 |