1. Jeżeli w wyniku kontroli okresowej zawieszony został Twój certyfikat dla przedsiębiorców, możesz wnioskować o jego odwieszenie.
2. Pobierz wniosek o odwieszenie certyfikatu dla przedsiębiorców bezpośrednio ze strony w wersji papierowej lub złóż go elektronicznie logując się na portalu eUDT w zakładce:
→ Obsługa spraw
→ Wnioski
→ Wniosek o odwieszenie certyfikatu dla przedsiębiorców (SZWO i F-GAZ)
3. Sprawdź czy spełniasz wszystkie wymagania - chcąc odwiesić certyfikat dla przedsiębiorców musisz spełnić wymagania, określone w art. 30 ust. 2 ustawy oraz rozporządzeniach (UE) nr 2015/2067 lub (WE) nr 304/2008, które dotyczą:
Zatrudniasz personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu.
Zatrudniasz certyfikowany personel z certyfikatem odpowiednim do zakresu prowadzonej działalności.
Np. chcąc wejść w posiadanie certyfikatu dla przedsiębiorców w zakresie instalacji, konserwacji, serwisowania, naprawy i likwidacji urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych lub pomp ciepła lub systemów ochrony przeciwpożarowej, musisz zatrudniać certyfikowaną osobę lub sam posiadać certyfikat w tym zakresie.
.
Posiadasz i stosujesz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach procedury prowadzenia działalności.
Oddzielna procedura do każdej czynności:
- Instalacja
- Naprawa, konserwacja lub serwisowanie
- Likwidacja
Szczegóły do procedur prowadzenia działalności, określa rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, tj.:
- Nazwa przedsiębiorstwa, adresy głównej siedziby wykonywania działalności i wszystkich oddziałów (jeśli dotyczy).
- Informacja o tym, czy procedura obowiązuje w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach (jeśli dotyczy).
- Określenie daty wydania oraz wersji procedury.
- Wskazanie osoby opracowującej procedurę.
- Określenie podstawy prawnej opracowania procedury.
- Określenie rodzajów urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury
- Określenie wymagań kwalifikacyjnych w stosunku do personelu wykonującego czynności polegające na instalacji, konserwacji lub serwisowania, napraw i likwidacji urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
- Określenie minimalnego wyposażenia, jakim powinien posługiwać się personel podczas wykonywania poszczególnych czynności związanych z instalacją, konserwacją lub serwisowaniem, naprawą i likwidacją urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
- Wskazanie listy przedmiotów stosowanych podczas instalacji, konserwacji lub serwisowania, napraw, w zależności od rodzaju urządzenia oraz stosowanego czynnika, z uwzględnieniem wytycznych zawartych w instrukcjach eksploatacji urządzeń opracowanych przez producentów – punkt nie występuje w procedurze likwidacji.
- Instrukcje wykonywania poszczególnych czynności instalacyjnych, konserwacyjnych lub serwisowych, naprawczych i likwidacyjnych wraz z opisem wyposażenia używanego podczas ich wykonywania, w zależności od rodzaju instalowanych urządzeń i stosowanych czynników, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa oraz wytycznych opracowanych przez producentów urządzeń
- Opis systemu dokumentowania wykonywanych czynności zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia.
- Wskazanie obowiązku przekazania operatorowi urządzenia informacji niezbędnych do umieszczenia w Centralnym Rejestrze Operatorów, jeżeli urządzenie zawiera, co najmniej 5 ton ekwiwalentu, CO2 fluorowanego gazu cieplarnianego.
- Wskazanie obowiązku zapoznania się z procedurą przez personel wykonujący czynności objęte zakresem procedury oraz wzór dokumentu potwierdzającego fakt zapoznania się z procedurą..
Posiadasz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wdrożony system dokumentowania czynności, wykonywanych przez personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu.
System dokumentowania czynności, ma za zadanie archiwizowanie wykonanych czynności. Szczegóły co powinien zawierać, określa rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, tj.:
1. Kto wykonał czynność: imię i nazwisko, numeru certyfikatu.
2. Data rozpoczęcia i zakończenia wykonania czynności:
- rodzaj czynności: instalowanie, konserwacja lub serwisowanie, naprawa lub likwidacja, kontrola szczelności, odzysk, kontrola systemu wykrywania wycieków, instalowanie systemu wykrywania wycieków, naprawa nieszczelności; jeżeli wykonywano kontrolę szczelności, należy podać jej wynik: szczelne albo nieszczelne, a w przypadku wykrycia nieszczelności – przyczynę tej nieszczelności,
- w przypadku wykonywania innej czynności niż wymieniona w lit. a – podać jej rodzaj.
3. Rodzaj urządzenia, wobec którego wykonano czynność: adres eksploatacji, kategoria, podkategoria, nazwa, model i numer seryjny urządzenia.
4. Wskazanie czynnika roboczego – pierwotnego, poddanego recyklingowi, regenerowanego.
5. Ilości czynnika zawartego w urządzeniu oraz odzyskanego albo dodanego w trakcie wykonywania czynności – pierwotnego, poddanego recyklingowi, regenerowanego. W przypadku, gdy dodany czynnik pochodzi z recyklingu lub był regenerowany, należy podać dane przedsiębiorstwa, w którym poddano go recyklingowi lub regeneracji.
6. Wskazanie wszystkich modyfikacji i zmian urządzenia.
7. Określenie elementów, które w ramach instalowania, naprawy, naprawy nieszczelności, konserwacji lub serwisowania urządzenia zostały wymienione.
8. Wskazanie, jakie czynności zostały wykonane celem zdiagnozowania danej usterki.
9. Wskazanie, jakie czynności podjęto celem wyeliminowania usterki lub problemu.
10. Zapisy o dłuższych przestojach urządzenia..
Dysponujesz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wyposażeniem technicznym spełniającym minimalne wymagania odpowiednie do zakresu prowadzonej działalności.
Minimalne wyposażenie techniczne:
- do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła
- do stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej
w zależności od wnioskowanego zakresu, określa załącznik nr 1 lub 2 rozporządzenia w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane.
Jeżeli wnioskujesz tylko o zakres certyfikatu dla przedsiębiorców do czynności instalacji, to tylko z tej kolumny wymagane jest od ciebie minimalne wyposażenie techniczne.
Będąc osobą fizyczną nie zostałeś skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko środowisku w związku z prowadzoną działalnością albo za takie przestępstwo nie zostały skazane osoby wchodzące w skład organów przedsiębiorstwa będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną.
Jeżeli nie zostałeś skazany ani żadna osoba wchodząca w skład organów przedsiębiorstwa, prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku to możesz ubiegać się o odwieszenie certyfikatu.
- Nie musisz przedstawiać wyciągu z Krajowego Rejestru Karnego,
- Wystarczy, że złożysz i podpiszesz wniosek, który posiada to oświadczenie.
Oświadczenie zawiera klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
end faq
W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenia są już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
4. Uzupełnij wniosek i dołącz dowód wpłaty.
Opłata za odwieszenie certyfikatu wynosi 1561,53 PLN. Przelew wyślij na numer konta oddziału lub biura UDT, do którego składasz wniosek. Numer konta znajdziesz w tabeli poniżej.
Prawidłowy tytuł przelewu: FG11 Opłata za odwieszenie certyfikatu dla przedsiębiorców + nazwa przedsiębiorstwa.
Oddział/Biuro UDT | Numer konta |
Warszawa | 14 1130 1017 0020 1214 7720 0033 |
Białystok | |
Siedlce | |
Katowice | 35 1130 1091 0020 1214 7720 0014 |
Dąbrowa Górnicza | |
Częstochowa | |
Gliwice | |
Bielsko - Biała | |
Bydgoszcz | 42 1130 1075 0020 1214 7720 0007 |
Toruń | |
Płock | |
Włocławek | |
Gdańsk | 72 1130 1121 0020 1214 7720 0010 |
Olsztyn | |
Szczecin | 27 1130 1176 0020 1214 7720 0029 |
Gorzów Wielkopolski | |
Koszalin | |
Łódź | 40 1130 1163 0020 1214 7720 0019 |
Radom | |
Ostrów Wielkopolski | |
Kraków | 31 1130 1150 0020 1214 7720 0017 |
Tarnów | |
Kielce | |
Poznań | 34 1130 1088 0020 1214 7720 0024 |
Zielona Góra | |
Lublin | 59 1130 1206 0020 1214 7720 0018 |
Rzeszów | |
Puławy | |
Wrocław | 29 1130 1033 0020 1214 7720 0032 |
Wałbrzych | |
Opole |
5. Wypełnione dokumenty możesz wysłać pocztą lub złożyć osobiście w wybranym oddziale lub biurze UDT. Zachęcamy do podania numeru telefonu kontaktowego lub adresu e-mail - w razie konieczności uzyskania kontaktu, może to znacząco przyspieszyć czas odweszania certyfikatu.
Jeżeli składasz dokumenty przez portal eUDT, nie musisz udawać się do oddziału lub biura UDT.
6. Po złożeniu wniosku oczekuj na kontakt z UDT – dostaniesz pismo powiadamiające o terminie kontroli.
7. W ustalonym terminie inspektor UDT przyjedzie do firmy na kontrolę w celu weryfikacji wszystkich wymagań.
Uwaga! Przygotuj się. Na czas kontroli musisz spełnić wszystkie wymagania.
- Pozytywny wynik kontroli – Twój certyfikat zostanie odwieszony
- Negatywny wynik kontroli – Twój certyfikat zostani cofniety.
8. W rejestrze wydanych, zawieszonych, odwieszonych lub cofniętych certyfikatów dla przedsiębiorców możesz sprawdzić czy Twój certyfikat jest aktywny.
WNIOSKI: