Stare windy Warszawy
Mimo pożogi wojennej, w niektórych miejscach w Warszawie przetrwały stare, zabytkowe winy - mówiąc fachowo: dźwigi osobowe. Dzięki bliskiej współpracy właścicieli i administratorów tych urządzeń z Urzędem Dozoru Technicznego udało się przywrócić je do ruchu.
Dźwigi osobowe przy ul. Słupeckiej 4 w Warszawie
Dźwigi zostały zamontowane w roku 1937. Wszystkie techniczne elementy, tzn. wciągarka, ogranicznik prędkości, rama kabinowa, zderzaki kabinowe i metalowa konstrukcja szybu wyprodukowane były przez polską firmę „Moc" S.A. fabryka maszyn i kotlarni.
firma „Moc" S.A. fabryka maszyn i kotlarni; na zdjęciu - przedwojenny budynek producenta |
Dźwigi posiadały pięć przystanków. Poruszały się z prędkością 0,63m/s w szybie wykonanym z siatki zamocowanej do samonośnej konstrukcji. Kabina poruszała się po drewnianych prowadnicach, które uniemożliwiały przenoszenie drgań w czasie pracy dźwigu do mieszkań. Dzięki temu dźwigi te w czasie jazdy były bardzo ciche.
Kabiny te można uznać za prekursora współczesnych dźwigów panoramicznych, gdyż posiadały siedem okien, przez które można było obserwować klatkę schodową, a nawet widoki za umieszczonymi w niej oknami. Ściany wykonane były z drewna wykończonego fornirem. Zamontowane były na nich kryształowe lustra.
Dźwigi można było wezwać tylko na parter i pojechać na wybrane piętro. Na przystankach na pozostałych czterech piętrach nie było przycisków wezwań. Jeśli nawet kabina została na piętrze i ktoś do niej wsiadł, to mógł pojechać tylko na parter. Na dół schodziło się tylko po schodach.
Konstrukcja ogranicznika prędkości zastosowanego w tych urządzeniach była bardzo nowatorska - podobne rozwiązania techniczne są stosowane do dzisiaj. Już wtedy zastosowano ruchomą podłogę, która wykrywała obecność pasażera w kabinie.
Dźwigi działały do Powstania Warszawskiego. Od tamtego czasu nie były eksploatowane, co pozwoliło na zachowanie większości elementów dźwigowych. Zachowany został oryginalny szyb – siatka oraz drewniane prowadnice. Elementy techniczne (wciągarka, ogranicznik prędkości, luzownik, chwytacze, rama kabinowa, zamki drzwi szybowych) były zastałe. Zachowane zostały elementy wyposażenia i wykończenia kabin np. kaseta dyspozycji wraz z oryginalnymi napisami, drzwi kabinowe razem z kontaktami, przeszklenia kabin i lustra. Przetrwał nawet fornir na wewnętrznej i zewnętrznej stronie kabin.
W 2007 r. Spółdzielnia Budowlano – Mieszkaniowa Śródmieście II zwróciła się do UDT z prośbą o doradzenie, jakie urządzenia można zamontować w kamienicy. Po zapoznaniu się ze stanem technicznym starych dźwigów zaproponowano remont istniejących urządzeń.
Prace remontowe miały na celu z jednej strony odrestaurowanie i wykorzystanie oryginalnych elementów technicznych każdego z tych dźwigów (np. wciągarka, chwytacze, ogranicznik prędkości), a z drugiej dostosowanie ich do współczesnych wymogów bezpieczeństwa. W tym celu wymieniono np. liny nośne i liny ogranicznika prędkości, oraz rygle drzwi przystankowych, zamontowano krzywki ruchome i kontakty drzwi szybowych, zainstalowano oświetlenie awaryjne w kabinach i system łączności ze służbami ratunkowymi. Zamontowano także elektroniczny system uniemożliwiający ruszenie przeciążonej kabiny. Wymieniono instalację elektryczną w szybie.
W trosce o wygodę użytkowników zainstalowano system umożliwiający wezwanie kabiny na każdy przystanek oraz zamontowano falownik, który umożliwia płynne ruszanie i hamowanie dźwigu.
Z pietyzmem odrestaurowywano elementy wystroju wnętrza kabiny. Renowacji poddano wszystkie zachowane oryginalne elementy wyposażenia, zarówno metalowe jak i drewniane oraz szklane. Odnowiono kasetę dyspozycji zachowując w niej przedwojenne napisy. Umieszczona w kabinie instrukcja obsługi dźwigu pochodzi także z okresu międzywojennego. Aby zastąpić brakujące części wykonano ich repliki według istniejących wzorów. W ten sposób wykonano nowe progi kabinowe i kasety wezwań na piętrach. Według wzoru wykonano także tabliczki producenta, zachowując kształt i wzornictwo liter, które umieszczone zostały na obudowach rygli drzwi przystankowych.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć warszawskich starych wind.
Warszawa, ul. Słupecka 4
Artykuły
- VI Konferencja Urzędu Dozory Technicznego „Nauka, technika, przemysł – technologie dla bezpieczeństwa publicznego”.
- V edycja rankingu Lider Bezpieczeństwa Technicznego.
- Stare windy Warszawy.
- Dźwigi osobowe. Wspieramy przywracanie sprawności zabytkom.
- Metody optymalizacji kolejności analizy węzłów HAZOP.
- Podstawowe zasady bezpiecznej eksploatacji butli LPG, C.Kucaba
- Na początku był kocioł, Ewa Dorobińska
- Drony w służbie UDT, Janusz Samuła
- Innowacyjna metoda badania rurociągów – nowa oferta UDT dla przedsiębiorców, Janusz Samuła
- UDT a cyberbezpieczeństwo w sektorze przemysłowym, Janusz Samuła
- Badania pilotażowe metodą termowizji aktywnej, K. Zasada
- UDT i branża związana z gazem płynnym - rozmowa pomiędzy Adamem Ogrodnikiem, Wiceprezesem Urzędu Dozoru Technicznego a przedstawicielami branży związanej z gazem płynnym - Romanem Ślagowskim, Przewodniczącym Polskiej Organizacji Gazu Płynnego oraz Cezarym Kwellą, Prezesem Zarządu DragonGaz Sp. z o.o.
- UDT pomaga przedsiębiorcom w ocenie zaworów bezpieczeństwa, J. Kocięcki, J. Samuła
- Cyberbezpieczeństwo w przemyśle – nowe wyzwania dla UDT, dr inż. Andrzej Ziółkowski, Prezes Urzędu Dozoru Technicznego
- Dron zaangażowany w rewizję wewnętrzną – zarówno UDT jak i klienci beneficjentami innowacji, Janusz Samuła
- Roboty w służbie bezpieczeństwu, Paweł Smoliński
- Wykrywanie wysokotemperaturowego ataku wodorowego, M. Łucki, R. Hołownia
- Szybciej, dokładniej i mniej kosztów – innowacje w UDT, E.Dorobińska
- UDT - Wdrażamy innowacje w sposób bezpieczny, J.Samuła
- Badania dronem – to już standard w Urzędzie Dozoru Technicznego, J.Samuła
- HAZOP – najczęściej stosowana metoda oceny ryzyka, R.Sauk
- Nadzór inżynierski w energetyce - case study, L.Gliniany, J.Woźniacki, M.Konat
- SIL – moda czy konieczność, J.Samuła
- Zaufanie niezbędne w przemyśle - rozmowa z Jackiem Niemczykiem, Dyrektorem Departamentu Certyfikacji w UDT
- Dozór techniczny a bezpieczeństwo publiczne, dr inż. Andrzej Ziółkowski, Prezes UDT,
- Rozwój elektromobilnosci w Polsce, Andrzej Ziółkowski, Prezes UDT,
Żurawie ŻB-75/100
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Możliwość przypadkowego uruchomienia. | § 9.2. |
2 | Brak sygnału akustycznego lub optycznego informującego o uruchomieniu mechanizmu jazdy. | § 10.1, § 10.2. |
3 | Dostęp do wielokrążka stałego w przypadku wykonywania prac konserwacyjnych. | § 15.3. |
4 | Operator żurawia nie ma dostatecznego pola widzenia w przypadku gdy żuraw jedzie do tyłu. W żurawiu tym nie przewidziano odpowiednich urządzeń pomocniczych, które poprawiałyby widoczność. | § 23.4. |
5 | Żuraw nie ma oznakowania zabraniającego podnoszenia osób. Jest tylko zapis w instrukcji. | § 24.4. |
6 | Hak żurawia nie posiada zabezpieczenia gardzieli przed wypadnięciem zawiesi. | § 25.1.3 |
Żurawie samojezdne pneumatyczne LECH/POLAN
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Możliwość grawitacyjnego opuszczania ładunku (dźwignia niezabezpieczona przed przypadkowym uruchomieniem). | § 9.2 |
2 | Elektryczny układ zabezpieczeń wykazuje całkowity brak odporności na uszkodzenia. Obwody urządzeń zabezpieczających działają na zasadzie zwierania obwodu przy zadziałaniu łącznika bezpieczeństwa i wymagają podania napięcia w celu wyłączenia ruchów. | § 11 |
3 | Możliwość grawitacyjnego opuszczania ładunku (dźwignia niezabezpieczona przed przypadkowym uruchomieniem). Możliwość samoczynnego uruchomienia jazdy w przypadku pozostawienia załączonej dźwigni przygotowania jazdy i uruchomienia silnika spalinowego. | § 12.1 |
4 | Brak możliwości wyłączenia awaryjnego. | § 14.1 |
5 | Pneumatyczny układ sterowania stwarza możliwość swobodnego spadku ładunku lub opóźnienia w działaniu hamulca w przypadku rozszczelnienia sprzęgła kierunku wciągarek, zablokowania się elektrozaworu, lub błędnej kolejności puszczania dźwigni. W przypadku pozostawienia dźwigni zmiany biegów w pozycji środkowej, możliwość przerwania łańcucha kinematycznego podczas pracy. Brak widoczności prawej tylnej podpory w czasie rozstawiania podpór. | § 23 |
Żurawie samojezdne hydrauliczne
Lp. | Zagrożenie / sytuacje zagrażające | Paragraf rozp. |
---|---|---|
1 | Możliwość przypadkowego uruchomienia sterowania podpór. | § 9.2 |
2 | • Nieosłonięte listwy zaciskowe narażone na zamoczenie i zwarcie powodujące wyłączenie z działania urządzeń zabezpieczających. • Obwody urządzeń zabezpieczających działające na zasadzie zwierania obwodu, przy zadziałaniu łącznika bezpieczeństwa i wymagające podania napięcia w celu wyłączenia ruchów. • Obwody urządzeń zabezpieczających połączone w sposób umożliwiający zmostkowanie przy doziemieniu – łączniki bezpieczeństwa w części obwodu między masą a cewką przekaźnika lub elektrozaworu. | § 11 |
3 | Brak możliwości wyłączenia awaryjnego. | § 14.1 |
4 | Nieosłonięta przekładani zębata mechanizmu obrotu w zasięgu osób. | § 15.3 |
5 | Nieprawidłowe dojścia do kabiny i punktów konserwacji. | § 18.2 |
6 | Nieosłonięte giętkie przewody hydrauliczne w bezpośrednim sąsiedztwie operatora. | § 19 |