Badanie techniczne wstępne
Zmiana eksploatującego stację ładowania
Infromujemy, iż w przypadku zmiany:
- operatora ogólnodostępnej stacji ładowania lub
- podmiotu eksploatujący stację ładowania inną niż ogólnodostępna lub infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego
O powyższym fakcie należy poinformować Urząd Dozoru Technicznego przy wykorzystaniu poniższego oświadczenia:
Jednocześnie przypominamy, iż w przypadku zmiany operatora ogólnodostępnej stacji ładowania, należy dokonać stosownej zmiany danych w Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternetywnych (EIPA), o których mowa w art. 42 ust. 5 ustawy, w tym oznaczenia firmy operatora ogólnodostępnej stacji ładowania lub operatora stacji gazu ziemnego, adres jego siedziby oraz jego dane teleadresowe. Należy bowiem mieć na względzie, że przedsiębiorca, który nie wykonuje obowiązku, o którym mowa w art. 42 ust. 5 ustawy podlega karze finansowej.
Oznaczenie stacji ładowania
Oznaczenie miejsca ładowania pojazdów elektrycznych oraz wyznaczanie miejsc postojowych dla pojazdów elektrycznych
Kwestie oznaczeń miejsca ładowania pojazdów elektrycznych wprowadza Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2021 r. poz. 2066/2021 zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Natomiast Ustawa z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych Dz. U. 1985 Nr 14 poz. 60 z póź. zm. w art. 12b. wskazuje
1. Organ właściwy do zarządzania ruchem na drogach, wyznaczając miejsca przeznaczone na postój pojazdów, wyznacza stanowiska postojowe dla pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych w rozumieniu ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. poz. 317 i 1356) przy ogólnodostępnych stacjach ładowania:
1) na drogach publicznych,
2) w strefach zamieszkania, o których mowa w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 16 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
3) w strefach ruchu, o których mowa w art. 2 objaśnienie pojęć pkt 16a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym – oznaczając je odpowiednimi znakami drogowymi pozwalającymi odróżnić je od stanowisk postojowych przeznaczonych dla pozostałych pojazdów samochodowych.
2. Stanowiska postojowe, o których mowa w ust. 1, wyznacza się co najmniej w liczbie odpowiadającej liczbie punktów ładowania w danej lokalizacji.
3. Ze stanowisk postojowych, o których mowa w ust. 1, mogą korzystać wyłącznie pojazdy elektryczne i pojazdy hybrydowe – przez czas ładowania.
4. Organ, o którym mowa w ust. 1, może wyznaczyć stanowiska postojowe przeznaczone na postój pojazdów elektrycznych, pojazdów hybrydowych i pojazdów napędzanych gazem ziemnym, w rozumieniu ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, również w miejscach, gdzie nie występują ogólnodostępne stacje ładowania, w celu promocji pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi
"STACJE I PUNKTY ŁADOWANIA POJAZDÓW ELEKTRYCZNYCH" - Przewodnik UDT
Zapraszamy do zapoznania się z przewodnikiem „Stacje i punkty ładowania pojazdów elektrycznych” zaktualizowanego w roku 2023. W przewodniku omawiane są m.in. informacje o wymaganiach prawnych, roli UDT w procesie eksploatacji, naprawy i modernizacji stacji ładowania. W nowej wersji ujęto także zmiany w uchwalonej w grudniu 2021 r. nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Opracowanie kierowane jest do operatorów ogólnodostępnych stacji ładowania, podmiotów eksploatujących stacje inne niż ogólnodostępne oraz inwestorów punktów ładowania dla autobusów elektrycznych. Przewodnik powstał we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych oraz Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. Opracowanie uzyskało patronat Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Badanie urządzenia mobilnego
Kiedy urządzenie mobilne podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT?
Na podstawie nowelizacji ustawy z dnia 02 grudnia 2021 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. 2021 poz. 2269), zwanej dalej jako „ustawa” w zakresie stosowania przez Urząd Dozoru Technicznego art. 16 ust. 1 ustawy oraz w związku z definicją stacji ładowania określoną w art. 2 pkt 27 ustawy informujemy, że:
Zgodnie z art. 16 ust. 1 stacje ładowania i punkty ładowania stanowiące element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego w zakresie ich bezpiecznej eksploatacji, naprawy i modernizacji podlegają badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.
Natomiast ustawa w art. 2 pkt 27 definiuje jedynie stację ładowania jako:
a) urządzenie budowlane obejmujące co najmniej jeden punkt ładowania o normalnej mocy lub punkt ładowania o dużej mocy, związane z obiektem budowlanym, lub
b) wolnostojący obiekt budowlany z zainstalowanym co najmniej jednym punktem ładowania o normalnej mocy lub punktem ładowania o dużej mocy
– wyposażone w oprogramowanie wykorzystywane do świadczenia usługi ładowania, wraz ze stanowiskami postojowymi, których liczba odpowiada liczbie punktów ładowania umożliwiających jednoczesne świadczenie tej usługi, oraz, w przypadku gdy stacja ładowania jest podłączona do sieci dystrybucyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, instalacją prowadzącą od punktu ładowania do przyłącza elektroenergetycznego;
Powyższe oznacza, iż mobilna stacja ładowania użytkowana na potrzeby pojazdów osobowych nie podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT, gdyż nie spełnia definicji stacji ładowania opisanej w art. 2 pkt 27 ustawy.
Natomiast ustawa definiuje infrastrukturę ładowania drogowego transportu publicznego jako punkty ładowania lub tankowania wodoru wraz z niezbędną dla ich funkcjonowania infrastrukturą towarzyszącą, przeznaczone do ładowania lub tankowania, w szczególności autobusów zeroemisyjnych, wykorzystywanych w transporcie publicznym.
Definicja ta nie uszczegóławia rodzaju usytuowania urządzenia (czy to jako urządzenie budowlane związane z obiektem budowlanym, wolnostojący obiekt budowlany czy urządzenie mobilne) co oznacza, że jeżeli służy ono jako infrastruktura ładowania drogowego transportu publicznego, podlega badaniom technicznym przeprowadzanym przez UDT.