Przedłużenie ważności certyfikatu
W wyniku wprowadzenia przepisów związanych z epidemią Covid-19 certyfikaty instalatora OZE, których ważność upływała w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii (czyli od 20 marca 2020 r.) zachowywały ważność, jednak nie dłużej niż do dnia upływu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od tego, który z nich byłby odwołany później.
Stan zagrożenia epidemicznego został odwołany później, w dniu 30 czerwca 2023 r. Certyfikaty objęte przepisami epidemicznymi utraciły więc ważność w dniu 29 sierpnia 2023 r. i nie jest już możliwe składanie wniosków o przedłużenie terminu ich ważności !
Zgodnie z art. 139 ust. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2015 r. poz. 478, z późn. zm.), certyfikat potwierdzający posiadanie przez instalatora kwalifikacji do instalowania danego rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii jest ważny przez okres 5 lat.
Ważność certyfikatu może zostać przedłużona na okres kolejnych 5 lat, jeżeli instalator:
- spełnia warunki wydania certyfikatu określone w art. 136 ust. 3 lub 4 ustawy,
- ukończył, w terminie 12 miesięcy poprzedzających dzień upływu ważności certyfikatu szkolenie przypominające,
- zainstalował, poddał modernizacji lub utrzymuje w należytym stanie technicznym co najmniej pięć mikroinstalacji, małych instalacji, których łączna moc zainstalowana elektryczna jest mniejsza niż 500 kW, albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 900 kW, w których łączna moc zainstalowana elektryczna jest mniejsza niż 500 kW lub instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nie większej niż 600 kW.
Wniosek o przedłużenie ważności certyfikatu należy złożyć najpóźniej w terminie 30 dni przed dniem upływu ważności certyfikatu.
Wniosek znajdziesz TUTAJ
Do wniosku dołącza się:
1) oświadczenie o spełnianiu warunków, o których mowa w art. 136 ust. 3 lub ust. 4 ustawy – wzór znajduje się TUTAJ
2) zaświadczenie wydane przez akredytowanego organizatora szkoleń o ukończeniu, w terminie 12 miesięcy poprzedzających dzień upływu ważności certyfikatu, szkolenia przypominającego,
3) Wykaz zainstalowanych, poddanych modernizacji lub utrzymywanych w należytym stanie technicznym co najmniej pięć mikroinstalacji, małych instalacji, których łączna moc zainstalowana elektryczna jest mniejsza niż 500 kW, albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 900 kW, w których łączna moc zainstalowana elektryczna jest mniejsza niż 500 kW lub instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nie większej niż 600 kW:
- wskazanie miejsca lub miejsc zainstalowania instalacji,
- opis mikroinstalacji, małej instalacji, której łączna moc zainstalowana elektryczna jest mniejsza niż 500 kW, albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 900 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest mniejsza niż 500 kW lub instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nie większej niż 600 kW, w szczególności jej rodzaj i moc zainstalowaną elektryczną, z określeniem rodzaju wykonywanych czynności.
Formularz wykazu do pobrania: wersja edytowalna/nieedytowalna
4) oświadczenie zastępujące pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań – wzór znajduje się TUTAJ
5) potwierdzenie dokonania opłaty za przedłużenie ważności certyfikatu. Opłata za przedłużenie ważności certyfikatu w zakresie jednego rodzaju odnawialnego źródła energii wynosi 715,55 PLN. Opłatę należy wnieść na konto oddziału lub biura terenowego UDT, do którego składany jest wniosek o przedłużenie. Numery kont znajdują się w zakładce Kontakt - Oddziały i biura UDT (dane pojawią się pod formularzem kontaktowym, po wybraniu lokalizacji).
Wypełniony wniosek możesz złożyć w dowolnym oddziale lub biurze terenowym UDT, ale w celu przyspieszenia procedury
zachęcamy do składania wniosku w biurze lub oddziale, który wystawiał certyfikat lub do którego składano wniosek o
wydanie certyfikatu.
Wniosek możesz złożyć poprzez:
- wysłanie drogą w pełni elektroniczną, korzystając z portalu eUDT. Akceptowane są także zaświadczenia wydane przez akredytowany ośrodek szkoleniowy w postaci elektronicznej, podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- wysłanie drogą w pełni elektroniczną, korzystając z portalu ePUAP. Akceptowane są także zaświadczenia wydane przez akredytowany ośrodek szkoleniowy w postaci elektronicznej, podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- wysłanie pocztą tradycyjną,
- złożenie osobiście w biurze lub oddziale terenowym UDT, który wystawiał certyfikat lub do którego składano wniosek o wydanie certyfikatu.
Jeżeli we wniosku nie wskazano adresu instalatora i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli wniosek nie czyni zadość wymaganiom określonym w ust. 2, Prezes UDT wzywa instalatora do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
Uzyskanie certyfikatu na podstawie wykształcenia
Jeśli posiadasz:
- dyplom zawodowy albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe, w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej lub
- dyplom ukończenia studiów na kierunku związanym z kształceniem w zakresie instalacji odnawialnego źródła energii albo urządzeń i instalacji sanitarnych, energetycznych, elektroenergetycznych, grzewczych, chłodniczych, cieplnych i klimatyzacyjnych lub elektrycznych możesz ubiegać się o wydanie certyfikatu bez przystępowania do egzaminu.
|
Uwaga!
Jeżeli od dnia otrzymania dyplomów minęło więcej niż 5 lat, certyfikat może być wydany pod warunkiem ukończenia szkolenia przypominającego w terminie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o wydanie certyfikatu. Rejestr akredytowanych organizatorów szkoleń wraz z danymi teleadresowymi znajduje się TUTAJ.
W celu otrzymania certyfikatu należy złożyć wniosek o jego wydanie. Wniosek znajdziesz TUTAJ.
Wypełniony wniosek możesz złożyć poprzez:
- wysłanie drogą w pełni elektroniczną, korzystając z portalu e-UDT- kopie dołączane do wniosku muszą zawierać elektroniczne poświadczenie zgodności z oryginałem, opatrzone przez notariusza kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- wysłanie pocztą tradycyjną- każda kopia dołączana do wniosku powinna być poświadczona notarialnie za zgodność z oryginałem. Poświadczenie powinno zawierać datę i oznaczenie miejsca jego sporządzenia, oznaczenie kancelarii, podpis notariusza i jego pieczęć,
- wysłanie drogą elektroniczną przez ePUAP. Kopie dołączane do wniosku muszą zawierać elektroniczne poświadczenie zgodności z oryginałem, opatrzone przez notariusza kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- złożenie osobiście w wybranym oddziale terenowym UDT- po przedstawieniu przez wnioskującego oryginału dokumentu do wglądu, pracownik UDT może poświadczyć za zgodność kopii z oryginałem.
Do wniosku należy dołączyć wszystkie wymienione w nim dokumenty, czyli:
- kopię dyplomu poświadczoną za zgodność z oryginałem w odpowiedni sposób, zależny od wybranej metody składania dokumentów;
- kopię zaświadczenia o ukończeniu szkolenia przypominającego, wydanego przez akredytowanego organizatora szkoleń (w przypadku, gdy instalator ubiega się o wydanie certyfikatu na podstawie posiadanego wykształcenia, po upływie 5 lat od dnia otrzymania dyplomu);
- oświadczenie o niekaralności - wzór znajduje się TUTAJ (w przypadku składania wniosku przez portal e-UDT oświadczenie zawarte jest we wniosku);
- oświadczenie o zgodzie lub jej braku na ujawnienie w rejestrze na stronie internetowej UDT danych dot. miejsca pracy lub działalności – wzór TUTAJ (w przypadku składania wniosku przez portal e-UDT oświadczenie zawarte jest we wniosku);
- potwierdzenie dokonania opłaty za wydanie certyfikatu. Opłata za wydanie certyfikatu w zakresie jednego rodzaju odnawialnego źródła energii wynosi 357,77 PLN.
Uzyskanie certyfikatu na podstawie egzaminu
Uwaga !
Uprzejmie informujemy, że w dniu 24 czerwca 2020 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę o odnawialnych źródłach energii, w związku z obowiązywaniem stanu epidemii Covid-19.
W rezultacie tych zmian, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, a także w okresie 90 dni od dnia odwołania tych stanów bieg 12 miesięcznego terminu ważności szkoleń ulega zawieszeniu na ten okres.
Oznacza to, że jeśli pierwotny termin ważności szkolenia upływał po 20 marca 2020 r., instalator może przystąpić do egzaminu przez okres trwający od dnia ukończenia szkolenia do dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego, powiększony o 90 dni oraz okres C (patrz poniższy diagram).
Przykład:
Instalator ukończył szkolenie 21 maja 2019 r. Termin ważności szkolenia upływał 20 maja 2020 r. Okres A trwał więc od 21 maja 2019 r. do 20 marca 2020 r., czyli 10 miesięcy. Jeżeli planowana data odwołania stanu zagrożenia epidemicznego się potwierdzi, okres zawieszenia biegu terminu ważności szkolenia B będzie trwał do 30 czerwca 2023 r. plus 90 dni, czyli do 28 września 2023 r. Okres C to 12 miesięcy minus A, czyli 2 miesiące. Instalator będzie więc mógł przystąpić do egzaminu do 28 listopada 2023 r.
1. Jeśli nie posiadasz żadnego z dyplomów, uprawniających do wydania certyfikatu na podstawie wykształcenia- w pierwszej kolejności musisz ukończyć szkolenie podstawowe w jednym z ośrodków szkoleniowych, akredytowanych przez Urząd Dozoru Technicznego. Rejestr akredytowanych organizatorów szkoleń wraz z danymi teleadresowymi znajduje się TUTAJ.
2. Po ukończeniu szkolenia z wynikiem pozytywnym otrzymasz „Zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia”. Zaświadczenie wydaje akredytowany organizator szkolenia na druku, którego wzór określony jest w przepisach prawa.
|
3. Po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia możesz przystąpić do egzaminu, organizowanego przez Urząd Dozoru technicznego. Uwaga! - do egzaminu musisz przystąpić nie później, niż w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkolenia podstawowego. W przeciwnym wypadku zaświadczenie o ukończeniu szkolenia utraci ważność i konieczne będzie ponowne odbycie szkolenia podstawowego.
4. Zakres wiedzy wymaganej podczas egzaminu dla wszystkich pięciu rodzajów instalacji odnawialnego źródła energii znajdziesz TUTAJ
|
5.Terminy i miejsca najbliższych egzaminów, w zależności od rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii ogłaszane są przez Prezesa UDT najpóźniej na 30 dni przed datą egzaminu. Znajdziesz je w Biuletynie Informacji Publicznej UDT, w zakładce Egzaminy OZE
6. Po wybraniu terminu i miejsca egzaminu wypełnij Zgłoszenie udziału w egzaminie. Nie zapomnij podać numeru telefonu kontaktowego.
|
Do zgłoszenia dołącz:
- kopię zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, wydanego przez akredytowanego organizatora szkoleń oraz
- potwierdzenie dokonania opłaty za egzamin w wysokości 1431,10 PLN podanej w ogłoszeniu o terminach egzaminów w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP), w zakładce „Egzaminy OZE”. Wpłaty należy dokonać na konto oddziału UDT, na terenie którego będzie przeprowadzony egzamin. Numery kont znajdziesz w zakładce Kontakt - Oddziały i biura UDT (dane pojawią się pod formularzem kontaktowym, po wybraniu lokalizacji).
Wypełnione zgłoszenie możesz złożyć poprzez:
- wysłanie drogą w pełni elektroniczną, korzystając z portalu e-UDT. Akceptowane są zaświadczenia o ukończeniu szkolenia wydane przez akredytowany ośrodek szkoleniowy w postaci zeskanowanego dokumentu podpisanego tradycyjnie, a także w postaci elektronicznej, podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- wysłanie pocztą tradycyjną,
- złożenie osobiście w wybranym oddziale terenowym UDT.
Pamiętaj, że liczba miejsc jest ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń.
7. Lista osób przystępujących do egzaminu w określonym terminie i miejscu jest ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej UDT, w zakładce Egzaminy OZE najpóźniej na 10 dni przed terminem egzaminu.
8. Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej. Bliższe informacje na temat przebiegu egzaminu zawarte są w odpowiednich aktach wykonawczych do ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.”
|
9. Wyniki egzaminu zostaną ogłoszone w terminie ok. tygodnia od daty jego przeprowadzenia w BIP UDT, w zakładce Egzaminy OZE. Jeśli wynik egzaminu jest pozytywny, możesz otrzymać certyfikat.
10. W celu otrzymania certyfikatu należy złożyć wniosek o jego wydanie. Wniosek znajdziesz TUTAJ.
|
Do wniosku należy dołączyć wszystkie wymienione w nim dokumenty, czyli:
- oświadczenie o niekaralności - wzór znajduje się TUTAJ
- oświadczenie o zgodzie lub jej braku na ujawnienie w rejestrze na stronie internetowej UDT danych dot. miejsca pracy lub działalności – wzór TUTAJ
- dokument potwierdzający jedno z poniższych:
- kwalifikacje związane z instalowaniem urządzeń lub instalacji sanitarnych, energetycznych, grzewczych, chłodniczych lub elektrycznych,
- trzyletnie doświadczenie zawodowe w zakresie instalowania lub modernizacji urządzeń i instalacji sanitarnych, energetycznych, grzewczych, chłodniczych lub elektrycznych,
- ukończenie co najmniej dwusemestralnych studiów podyplomowych lub równorzędnych, których program dotyczył zagadnień zawartych w zakresie programowym szkoleń określonym w przepisach,
- ukończenie szkolenia u producenta danego rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii, które w części teoretycznej i praktycznej zawierało zagadnienia w zakresie projektowania, instalowania, konserwacji, modernizacji i utrzymania w należytym stanie technicznym instalacji odnawialnego źródła energii;
- potwierdzenie dokonania opłaty za wydanie certyfikatu. Opłata za wydanie certyfikatu w zakresie jednego rodzaju odnawialnego źródła energii wynosi 357,77 PLN.
Wypełniony wniosek możesz złożyć poprzez:
- wysłanie drogą w pełni elektroniczną, korzystając z portalu e-UDT. Kopie dołączane do wniosku muszą zawierać elektroniczne poświadczenie zgodności z oryginałem, opatrzone przez notariusza kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- wysłanie pocztą tradycyjną. Każda kopia dołączana do wniosku powinna być poświadczona notarialnie za zgodność z oryginałem, poświadczenie powinno zawierać datę i oznaczenie miejsca jego sporządzenia, oznaczenie kancelarii, podpis notariusza i jego pieczęć,
- wysłanie drogą elektroniczną przez ePUAP. Kopie dołączane do wniosku muszą zawierać elektroniczne poświadczenie zgodności z oryginałem, opatrzone przez notariusza kwalifikowanym podpisem elektronicznym,
- złożenie osobiście w wybranym oddziale terenowym UDT. Po przedstawieniu przez wnioskującego oryginału dokumentu do wglądu, pracownik UDT może poświadczyć za zgodność kopii z oryginałem.
Uzyskanie certyfikatu – krok po kroku
1. Jeśli posiadasz:
- dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej lub
- dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku lub w specjalności w zakresie instalacji odnawialnego źródła energii albo urządzeń i instalacji sanitarnych, elektroenergetycznych, grzewczych, chłodniczych, cieplnych i klimatyzacyjnych lub elektrycznych – przejdź od razu do kroku 11.
|
2. Jeśli nie posiadasz żadnego z ww. dyplomów, musisz ukończyć szkolenie podstawowe w jednym z ośrodków szkoleniowych, akredytowanych przez Urząd Dozoru Technicznego. Rejestr akredytowanych organizatorów szkoleń wraz z danymi teleadresowymi znajduje się TUTAJ
3. Po ukończeniu szkolenia z wynikiem pozytywnym otrzymasz „Zaświadczenie potwierdzające ukończenie szkolenia”. Zaświadczenie wydaje akredytowany organizator szkolenia na druku, którego wzór określony jest w przepisach prawa.
|
4. Po otrzymaniu zaświadczenia potwierdzającego ukończenie szkolenia możesz przystąpić do egzaminu, organizowanego przez Urząd Dozoru technicznego. Uwaga! - do egzaminu musisz przystąpić nie później, niż w terminie 12 miesięcy od dnia ukończenia szkolenia podstawowego. W przeciwnym wypadku zaświadczenie o ukończeniu szkolenia utraci ważność i konieczne będzie ponowne odbycie szkolenia podstawowego.
5. Zakres wiedzy wymaganej podczas egzaminu dla wszystkich pięciu rodzajów instalacji odnawialnego źródła energii znajdziesz TUTAJ
|
6.Terminy i miejsca najbliższych egzaminów, w zależności od rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii ogłaszane są przez Prezesa UDT najpóźniej na 30 dni przed datą egzaminu. Znajdziesz je w Biuletynie Informacji Publicznej UDT, w zakładce Ogłoszenia
7. Po wybraniu terminu i miejsca egzaminu wypełnij Zgłoszenie udziału w egzaminie. Nie zapomnij podać numeru telefonu kontaktowego. Do zgłoszenia dołącz:
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia, wydane przez akredytowanego organizatora szkoleń oraz
- potwierdzenie dokonania opłaty za egzamin w wysokości 854,30 PLN. Wpłaty należy dokonać na konto oddziału UDT, na terenie którego będzie przeprowadzony egzamin. Numery kont znajdziesz w zakładce Kontakt.
Wszystkie trzy dokumenty wyślij pocztą lub złóż osobiście w oddziale UDT, na terenie którego będzie przeprowadzony egzamin. Pamiętaj, że decyduje kolejność zgłoszeń.
|
8. Lista osób przystępujących do egzaminu w określonym terminie i miejscu jest ogłaszana w Biuletynie Informacji Publicznej UDT, w zakładce Ogłoszenia najpóźniej na 10 dni przed terminem egzaminu.
9.Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej. Bliższe informacje na temat przebiegu egzaminu zawarte są w §21 - 23 rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych warunków udzielania akredytacji organizatorom szkoleń w zakresie odnawialnych źródeł energii oraz szkoleń i egzaminów dla osób ubiegających się o wydanie lub przedłużenie ważności certyfikatu.
|
10. Wyniki egzaminu zostaną ogłoszone w terminie ok. tygodnia od daty jego przeprowadzenia w BIP UDT, w zakładce Ogłoszenia. Jeśli wynik egzaminu jest pozytywny, możesz otrzymać certyfikat.
11. W celu otrzymania certyfikatu należy złożyć wniosek o jego wydanie. Wniosek znajdziesz TUTAJ. Wypełniony wniosek możesz wysłać pocztą, drogą elektroniczną przez ePUAP (opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym albo profilem zaufanym ePUAP) lub złożyć osobiście w wybranym oddziale terenowym UDT. Do wniosku należy dołączyć wszystkie wymienione w nim dokumenty, czyli:
Jeśli ubiegasz się o certyfikat na podstawie egzaminu:
- oświadczenie o niekaralności - wzór znajduje się TUTAJ
- oświadczenie o zgodzie lub jej braku na ujawnienie w rejestrze na stronie internetowej UDT danych dot. miejsca pracy lub działalności – wzór TUTAJ
- dokument potwierdzający jedno z poniższych:
- kwalifikacje związane z instalowaniem urządzeń lub instalacji sanitarnych, energetycznych, grzewczych, chłodniczych lub elektrycznych,
- trzyletnie doświadczenie zawodowe w zakresie instalowania lub modernizacji urządzeń i instalacji sanitarnych, energetycznych, grzewczych, chłodniczych lub elektrycznych,
- ukończenie co najmniej dwusemestralnych studiów podyplomowych lub równorzędnych, których program dotyczył zagadnień zawartych w zakresie programowym szkoleń określonym w przepisach,
- ukończenie szkolenia u producenta danego rodzaju instalacji odnawialnego źródła energii, które w części teoretycznej i praktycznej zawierało zagadnienia w zakresie projektowania, instalowania, konserwacji, modernizacji i utrzymania w należytym stanie technicznym instalacji odnawialnego źródła energii;
- potwierdzenie dokonania opłaty za wydanie certyfikatu. Opłata za wydanie certyfikatu w zakresie jednego rodzaju odnawialnego źródła energii wynosi 213,58 PLN.
Jeśli ubiegasz się o certyfikat na podstawie wykształcenia:
- kopię dyplomu potwierdzoną przez Ciebie za zgodność z oryginałem;
- w przypadku dyplomu ukończenia studiów wyższych dodatkowo kopię suplementu do dyplomu potwierdzoną przez Ciebie za zgodność z oryginałem;
- oświadczenie o niekaralności - wzór znajduje się TUTAJ
- oświadczenie o zgodzie lub jej braku na ujawnienie w rejestrze na stronie internetowej UDT danych dot. miejsca pracy lub działalności – wzór TUTAJ
- potwierdzenie dokonania opłaty za wydanie certyfikatu. Opłata za wydanie certyfikatu w zakresie jednego rodzaju odnawialnego źródła energii wynosi 213,58 PLN.
|