Zmiana danych certyfikatu
1. Jeżeli jesteś już posiadaczem certyfikatu dla przedsiębiorców a uległy zmianie dane twojej firmy, możesz wnioskować do Urzędu Dozoru Technicznego o ich zmianę.
2. Zmienione mogą być poniższe dane przedsiębiorstwa:
- nazwa przedsiębiorstwa
- siedziba lub adres prowadzonej działalności
Uwaga! Zmiana danych nie rozszerza certyfikatu o czynności: naprawa i likwidacja
3. Pobierz wniosek o zmianę danych certyfikatu dla przedsiębiorców, bezpośrednio ze strony w wersji papierowej lub elektronicznie logując się na portalu eUDT w zakładce:
→ Obsługa spraw
→ Wnioski
→ Wniosek o zmianę danych certyfikatu dla przedsiębiorców (SZWO i F-GAZ)
4. Uzupełnianie wniosku.
- Uzupełnij dane oddziału lub biura UDT do którego składasz wniosek – ten sam oddział lub biuro który które wydało Ci certyfikat. Dane oddziałów lub biur znajdziesz w zakładce kontakt.
- W miejscu adresu prowadzonej działalności, możesz podać również adres do korespondencji. Zachęcamy do podania numeru telefonu kontaktowego lub adresu e-mail - w razie konieczności uzyskania kontaktu może to znacząco przyspieszyć czas wydania certyfikatu.
- Numer aktualnie posiadanego certyfikatu dla przedsiębiorców FGAZ-P/…./…./…. oraz data wystawienia.
- Nowe dane
- Imię i nazwisko, Podpis, miejscowość i data
- Podpisany wniosek jednocześnie oświadcza, że jako przedsiębiorca nie zostałeś skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku w związku z prowadzoną działalnością oraz za takie przestępstwo nie zostały skazane osoby wchodzące w skład organów Twojego przedsiębiorstwa. W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenie jest już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
5. Do wniosku dołącz załączniki:
a) dowód wpłaty
Przelew wyślij na numer konta oddziału lub biura UDT, do którego składasz wniosek. Numer konta znajdziesz w tabeli poniżej.
Opłata za zmianę danych certyfikatu wynosi 50 zł.
Tytuł przelewu: FG17 Opłata za zmianę danych certyfikatu dla przedsiębiorców + nazwa przedsiębiorstwa.
Oddział/Biuro UDT | Numer konta |
Warszawa | 14 1130 1017 0020 1214 7720 0033 |
Białystok | |
Siedlce | |
Katowice | 35 1130 1091 0020 1214 7720 0014 |
Dąbrowa Górnicza | |
Częstochowa | |
Gliwice | |
Bielsko - Biała | |
Bydgoszcz | 42 1130 1075 0020 1214 7720 0007 |
Toruń | |
Płock | |
Włocławek | |
Gdańsk | 72 1130 1121 0020 1214 7720 0010 |
Olsztyn | |
Szczecin | 27 1130 1176 0020 1214 7720 0029 |
Gorzów Wielkopolski | |
Koszalin | |
Łódź | 40 1130 1163 0020 1214 7720 0019 |
Radom | |
Ostrów Wielkopolski | |
Kraków | 31 1130 1150 0020 1214 7720 0017 |
Tarnów | |
Kielce | |
Poznań | 34 1130 1088 0020 1214 7720 0024 |
Zielona Góra | |
Lublin | 59 1130 1206 0020 1214 7720 0018 |
Rzeszów | |
Puławy | |
Wrocław | 29 1130 1033 0020 1214 7720 0032 |
Wałbrzych | |
Opole |
b) certyfikat
Zwróć aktualnie posiadany certyfikat podlegający zmianie danych.
W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, zmieniany certyfikat musi być fizycznie zwrócony do oddziału lub biura UDT, do którego jest składany wniosek. Dopiero po jego otrzymaniu może zostać wydany certyfikat ze zmienionymi danymi.
6. Wypełnione dokumenty możesz wysłać lub złożyć osobiście w wybranym oddziale lub biurze terenowym UDT. W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, poza zwrotem zmienianego certyfikatu, wszystkie dokumenty są wysyłane elektronicznie do danego oddziału lub biura UDT.
7. Jeżeli wniosek został rozpatrzony pozytywnie to otrzymasz wymieniony certyfikat ze zmienionymi danymi w formie zalaminowanego dokumentu, który zostanie dostarczony listem poleconym na adres wskazany we wniosku. Pamiętaj aby sprawdzić dane zamieszczone na certyfikacie. Uzyskany certyfikat jest bezterminowy.
8. W rejestrze wydanych, zawieszonych, odwieszonych lub cofniętych certyfikatów możesz sprawdzić, czy certyfikat ma już zmienione dane.
WNIOSKI:
Wymiana certyfikatu
1. Jeżeli posiadasz już certyfikat, który został wydany przed 23 grudnia 2017 roku, to możesz swój certyfikat dla przedsiębiorców, zaktualizować.
Posiadasz certyfikat dla przedsiębiorców: | Otrzymasz certyfikat dla przedsiębiorców: |
Stacjonarne urządzenia chłodnicze klimatyzacyjne i pompy ciepła W zakresie: Instalacja urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła | Stacjonarne urządzenia chłodnicze klimatyzacyjne i pompy ciepła W zakresie: Instalacja, naprawa oraz likwidacja urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła |
Stacjonarne urządzenia chłodnicze klimatyzacyjne i pompy ciepła W zakresie: Konserwacja lub serwisowanie urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła | Stacjonarne urządzenia chłodnicze klimatyzacyjne i pompy ciepła W zakresie: Naprawa, konserwacja lub serwisowanie oraz likwidacja urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła |
Stacjonarne systemy ochrony przeciwpożarowej W zakresie: Instalacja stacjonarnych systemów ochrony przeciwpożarowej | Stacjonarne systemy ochrony przeciwpożarowej W zakresie: Instalacja, naprawa oraz likwidacja systemów ochrony przeciwpożarowej |
Stacjonarne systemy ochrony przeciwpożarowej W zakresie: Konserwacja lub serwisowanie systemów ochrony przeciwpożarowej | Stacjonarne systemy ochrony przeciwpożarowej W zakresie: Naprawa, konserwacja lub serwisowanie oraz likwidacja systemów ochrony przeciwpożarowej |
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 12 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw, certyfikaty wydane przed zmianą ustawy o substancjach zubożających warstwę ozonową oraz o niektórych fluorowanych gazach cieplarnianych uprawniają również do wykonywania napraw i likwidacji urządzeń objętych zakresem certyfikatu.
2. Etapy wymiany certyfikatu
3. Pobierz wniosek o wymianę certyfikatu dla przedsiębiorców, bezpośrednio ze strony w wersji papierowej lub elektronicznie logując się na portalu eUDT w zakładce:
→ Obsługa spraw
→ Wnioski
→ Wniosek o wymianę certyfikatu dla przedsiębiorców (SZWO i F-GAZ)
4. Uzupełnianie wniosku.
- Uzupełnij dane oddziału lub biura UDT do którego składasz wniosek – ten sam oddział który wydał Ci certyfikat. Dane oddziałów lub biur znajdziesz w zakładce KONTAKT
- W miejscu adresu prowadzonej działalności, możesz podać również adres do korespondencji. Zachęcamy do podania numeru telefonu kontaktowego lub adresu e-mail - w razie konieczności uzyskania kontaktu może to znacząco przyspieszyć czas wydania certyfikatu.
- Numer aktualnie posiadanego certyfikatu dla przedsiębiorców FGAZ-P/…./…./…. oraz data wystawienia.
- Imię i nazwisko, podpis, miejscowość i data
- Podpisany wniosek jednocześnie oświadcza, że jako przedsiębiorca nie zostałeś skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku w związku z prowadzoną działalnością oraz za takie przestępstwo nie zostały skazane osoby wchodzące w skład organów Twojego przedsiębiorstwa. W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenie jest już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
5. Do wniosku dołącz załączniki:
a) dowód wpłaty
Przelew wyślij na numer konta oddziału lub biura UDT, do którego składasz wniosek. Numer konta znajdziesz w tabeli poniżej.
Opłata za wymianę certyfikatu wynosi 50 zł. Tytuł przelewu: FG19 Opłata za wymianę certyfikatu dla przedsiębiorców + nazwa przedsiębiorstwa.
Oddział/Biuro UDT | Numer konta |
Warszawa | 14 1130 1017 0020 1214 7720 0033 |
Białystok | |
Siedlce | |
Katowice | 35 1130 1091 0020 1214 7720 0014 |
Dąbrowa Górnicza | |
Częstochowa | |
Gliwice | |
Bielsko - Biała | |
Bydgoszcz | 42 1130 1075 0020 1214 7720 0007 |
Toruń | |
Płock | |
Włocławek | |
Gdańsk | 72 1130 1121 0020 1214 7720 0010 |
Olsztyn | |
Szczecin | 27 1130 1176 0020 1214 7720 0029 |
Gorzów Wielkopolski | |
Koszalin | |
Łódź | 40 1130 1163 0020 1214 7720 0019 |
Radom | |
Ostrów Wielkopolski | |
Kraków | 31 1130 1150 0020 1214 7720 0017 |
Tarnów | |
Kielce | |
Poznań | 34 1130 1088 0020 1214 7720 0024 |
Zielona Góra | |
Lublin | 59 1130 1206 0020 1214 7720 0018 |
Rzeszów | |
Puławy | |
Wrocław | 29 1130 1033 0020 1214 7720 0032 |
Wałbrzych | |
Opole |
b) certyfikat
Zwróć aktualnie posiadany certyfikat podlegający wymianie. W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, wymieniany certyfikat musi być fizycznie zwrócony do oddziału lub biura UDT, do którego jest składany wniosek. Dopiero po jego otrzymaniu może zostać wydany wymieniony certyfikat.
6. Wypełnione dokumenty możesz wysłać lub złożyć osobiście w wybranym oddziale lub biurze terenowym UDT. W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, poza zwrotem wymienianego certyfikatu, wszystkie dokumenty są wysyłane elektronicznie do danego oddziału lub biura UDT.
7. Jeżeli wniosek został rozpatrzony pozytywnie to otrzymasz wymieniony certyfikat w formie zalaminowanego dokumentu, który zostanie dostarczony listem poleconym na adres wskazany we wniosku. Pamiętaj aby sprawdzić dane zamieszczone na certyfikacie. Uzyskany certyfikat z tym samym numerem FGAZ-P../…/…będzie nadal bezterminowy.
DOKUMENTY:
Uzyskanie certyfikatu - Systemy ochrony przeciwpożarowej i gaśnice
1. Określ zakres czynności, jakie chciałbyś wykonywać w swoim przedsiębiorstwie. Masz do wyboru:
- Instalacja
- Naprawa, konserwacja lub serwisowanie
- Likwidacja
2. Spełnij wymagania – potwierdzone oświadczeniem o spełnieniu wymagań.
Chcąc wejść w posiadanie certyfikatu dla przedsiębiorców musisz spełnić wymagania określone w art. 30 ust. 2 ustawy oraz rozporządzenia (WE) nr 304/2008, które dotyczą:
Zatrudniasz personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu.
Zatrudniasz certyfikowany personel z certyfikatem odpowiednim do zakresu prowadzonej działalności.
Np. Chcąc wejść w posiadanie certyfikatu dla przedsiębiorców w zakresie instalacji, konserwacji, serwisowania i naprawy, musisz zatrudniać osobę z certyfikatem dla personelu w odniesieniu do systemów ochrony przeciwpożarowej i gaśnic.
Posiadasz i stosujesz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach procedury prowadzenia działalności.
Oddzielna procedura do każdej wnioskowanej czynności:
- Instalacja
- Naprawa, konserwacja lub serwisowanie
- Likwidacja
Szczegóły do procedur prowadzenia działalności, określa rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, tj.:
- Nazwa przedsiębiorstwa, adresy głównej siedziby wykonywania działalności i wszystkich oddziałów (jeśli dotyczy).
- Informacja o tym, czy procedura obowiązuje w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach (jeśli dotyczy).
- Określenie daty wydania oraz wersji procedury.
- Wskazanie osoby opracowującej procedurę.
- Określenie podstawy prawnej opracowania procedury.
- Określenie rodzajów urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury
- Określenie wymagań kwalifikacyjnych w stosunku do personelu wykonującego czynności polegające na instalacji, konserwacji lub serwisowania, napraw i likwidacji urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
- Określenie minimalnego wyposażenia, jakim powinien posługiwać się personel podczas wykonywania poszczególnych czynności związanych z instalacją, konserwacją lub serwisowaniem, naprawą i likwidacją urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
- Wskazanie listy przedmiotów stosowanych podczas instalacji, konserwacji lub serwisowania, napraw, w zależności od rodzaju urządzenia oraz stosowanego czynnika, z uwzględnieniem wytycznych zawartych w instrukcjach eksploatacji urządzeń opracowanych przez producentów – punkt nie występuje w procedurze likwidacji.
- Instrukcje wykonywania poszczególnych czynności instalacyjnych, konserwacyjnych lub serwisowych, naprawczych i likwidacyjnych wraz z opisem wyposażenia używanego podczas ich wykonywania, w zależności od rodzaju instalowanych urządzeń i stosowanych czynników, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa oraz wytycznych opracowanych przez producentów urządzeń
- Opis systemu dokumentowania wykonywanych czynności zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia.
- Wskazanie obowiązku przekazania operatorowi urządzenia informacji niezbędnych do umieszczenia w Centralnym Rejestrze Operatorów, jeżeli urządzenie zawiera, co najmniej 5 ton ekwiwalentu, CO2 fluorowanego gazu cieplarnianego.
- Wskazanie obowiązku zapoznania się z procedurą przez personel wykonujący czynności objęte zakresem procedury oraz wzór dokumentu potwierdzającego fakt zapoznania się z procedurą..
Posiadasz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wdrożony system dokumentowania czynności, wykonywanych przez personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu.
System dokumentowania czynności, ma za zadanie archiwizowanie wykonanych czynności. Szczegóły co powinien zawierać, określa rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, tj.:
1. Kto wykonał czynność: imię i nazwisko, numeru certyfikatu.
2. Data rozpoczęcia i zakończenia wykonania czynności:
- rodzaj czynności: instalowanie, konserwacja lub serwisowanie, naprawa lub likwidacja, kontrola szczelności, odzysk, kontrola systemu wykrywania wycieków, instalowanie systemu wykrywania wycieków, naprawa nieszczelności; jeżeli wykonywano kontrolę szczelności, należy podać jej wynik: szczelne albo nieszczelne, a w przypadku wykrycia nieszczelności – przyczynę tej nieszczelności,
- w przypadku wykonywania innej czynności niż wymieniona w lit. a – podać jej rodzaj.
3. Rodzaj urządzenia, wobec którego wykonano czynność: adres eksploatacji, kategoria, podkategoria, nazwa, model i numer seryjny urządzenia.
4. Wskazanie czynnika roboczego – pierwotnego, poddanego recyklingowi, regenerowanego.
5. Ilości czynnika zawartego w urządzeniu oraz odzyskanego albo dodanego w trakcie wykonywania czynności – pierwotnego, poddanego recyklingowi, regenerowanego. W przypadku, gdy dodany czynnik pochodzi z recyklingu lub był regenerowany, należy podać dane przedsiębiorstwa, w którym poddano go recyklingowi lub regeneracji.
6. Wskazanie wszystkich modyfikacji i zmian urządzenia.
7. Określenie elementów, które w ramach instalowania, naprawy, naprawy nieszczelności, konserwacji lub serwisowania urządzenia zostały wymienione.
8. Wskazanie, jakie czynności zostały wykonane celem zdiagnozowania danej usterki.
9. Wskazanie, jakie czynności podjęto celem wyeliminowania usterki lub problemu.
10. Zapisy o dłuższych przestojach urządzenia..
Dysponujesz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wyposażeniem technicznym spełniającym minimalne wymagania odpowiednie do zakresu prowadzonej działalności.
Minimalne wyposażenie techniczne do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, w zależności od wnioskowanego zakresu, określa załącznik nr 1 rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane,
Jeżeli wnioskujesz o zakres certyfikatu dla przedsiębiorców do czynności instalacji, to tylko z tej kolumny wymagane jest minimalne wyposażenie techniczne.
Będąc osobą fizyczną nie zostałeś skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko środowisku w związku z prowadzoną działalnością albo za takie przestępstwo nie zostały skazane osoby wchodzące w skład organów przedsiębiorstwa będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną.
Jeżeli nie zostałeś skazany ani żadna osoba wchodząca w skład organów przedsiębiorstwa, prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku to możesz ubiegać się o certyfikat.
- Nie musisz przedstawiać wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- Wystarczy, że złożysz i podpiszesz oświadczenie.
Oświadczenie zawiera klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
end faq
3. Pobierz wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców bezpośrednio ze strony w wersji papierowej, lub elektronicznie logując się na portalu eUDT w zakładce:
→ Obsługa spraw
→ Wnioski
→ Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców (SZWO i F-GAZ)
4. Uzupełnij wniosek wraz z załącznikami:
a) oświadczenie
Poprzez oświadczenie, potwierdzasz, że osoby wchodzące w skład przedsiębiorstwa nie są skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku oraz, że spełnione są wszystkie wymagania względem uzyskania certyfikatu dla przedsiębiorców, w odniesieniu do wnioskowanego zakresu. Oświadczenie podpisuje właściciel przedsiębiorstwa.
W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenie jest już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
b) dowód wpłaty
Opłata za uzyskanie certyfikatu wynosi 3123,07 PLN. Przelew wyślij na numer konta biura lub oddziału UDT, do którego składasz wniosek. Numer konta właściwego biura/oddziału znajdziesz w tabeli poniżej.
Tytuł przelewu: FG9+FG10+FG12 Opłata za wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców + nazwa przedsiębiorstwa.
Oddział/Biuro UDT | Numer konta |
Warszawa | 14 1130 1017 0020 1214 7720 0033 |
Białystok | |
Siedlce | |
Katowice | 35 1130 1091 0020 1214 7720 0014 |
Dąbrowa Górnicza | |
Częstochowa | |
Gliwice | |
Bielsko - Biała | |
Bydgoszcz | 42 1130 1075 0020 1214 7720 0007 |
Toruń | |
Płock | |
Włocławek | |
Gdańsk | 72 1130 1121 0020 1214 7720 0010 |
Olsztyn | |
Szczecin | 27 1130 1176 0020 1214 7720 0029 |
Gorzów Wielkopolski | |
Koszalin | |
Łódź | 40 1130 1163 0020 1214 7720 0019 |
Radom | |
Ostrów Wielkopolski | |
Kraków | 31 1130 1150 0020 1214 7720 0017 |
Tarnów | |
Kielce | |
Poznań | 34 1130 1088 0020 1214 7720 0024 |
Zielona Góra | |
Lublin | 59 1130 1206 0020 1214 7720 0018 |
Rzeszów | |
Puławy | |
Wrocław | 29 1130 1033 0020 1214 7720 0032 |
Wałbrzych | |
Opole |
c) oświadczenie o wyrażeniu zgody na powiadomienia e-mail
Oświadczenie wyraża zgodę na otrzymywanie korespondencji środkami komunikacji elektronicznej w związku z prowadzonym postępowaniem przez UDT. Pozwoli to znacząco przyśpieszyć kontrolę w twoim przedsiębiorstwie a tym samym uzyskanie certyfikatu.
Nie jest ono obowiązkowe, więc jeżeli nie złożysz tego oświadczenia, zostaniesz listownie powiadomiony o terminie kontroli.
W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenie jest już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
d) Dobrowolna informacja o miejscu prowadzenia działalności
Kontrola powinna odbyć się w miejscu prowadzenia działalności związanej z certyfikatem dla przedsiębiorców. Jeśli adres tego miejsca różni się od adresu siedziby firmy wpisanym we wniosku o certyfikat dla przedsiębiorców możesz poinformować UDT gdzie ma odbyć się kontrola. Pamiętaj o tym, że podany adres musi być zgodny z danymi z wpisu do rejestru przedsiębiorstw (dodatkowe stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej/oddział w CEIDG/KRS) lub zostać zadeklarowany w formularzu NIP-8 złożonym do Urzędu Skarbowego. Podmiot deklarujący jest zobowiązany do posiadania tytułu prawnego do zadeklarowanych nieruchomości. Kontrola spełnienia wymagań określonych w art. 30 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy obejmie wszystkie wpisane adresy.
Wypełnienie formularza nie jest obowiązkowe.
Uwaga!
Jeden wniosek odpowiada tylko jednej grupie urządzeń. Nie ma możliwości rozszerzania zakresu certyfikatu o dodatkowe czynności.
5. Wypełnione dokumenty możesz wysłać lub złożyć osobiście w wybranym oddziale lub biurze terenowym UDT.
Jeżeli składasz dokumenty przez portal eUDT, nie musisz udawać się do oddziału lub biura.
6. Po złożeniu wniosków oczekuj na kontakt z UDT – dostaniesz pismo powiadamiające o terminie kontroli.
7. W danym terminie Inspektor UDT, przyjedzie do firmy na kontrolę, celem zweryfikowania wszystkich wymagań.
Uwaga! Przygotuj się. Na czas kontroli musisz spełnić wszystkie wymagania.
- Pozytywny wynik kontroli – otrzymasz certyfikat
- Negatywny wynik kontroli – odmowa wydania certyfikatu.
8. Certyfikat w formie zalaminowanego dokumentu, formatu A4 wraz z powiadomieniem o dokonaniu wpisu do rejestru, zostanie dostarczony listem poleconym na adres wskazany we wniosku. Pamiętaj aby sprawdzić dane zamieszczone na certyfikacie. Uzyskany certyfikat jest bezterminowy.
9. W rejestrze wydanych, zawieszonych, odwieszonych lub cofniętych certyfikatów dla przedsiębiorców możesz sprawdzić czy Twój certyfikat jest aktywny..
DOKUMENTY:
Oświadczenie o niekaralności oraz spełnieniu wymagań
Uzyskanie certyfikatu - urządzenia chłodnicze, klimatyzacyjne lub pompy ciepła
1. Określ zakres czynności, jakie chciałbyś wykonywać w swoim przedsiębiorstwie. Masz do wyboru:
- Instalacja
- Naprawa, konserwacja lub serwisowanie
- Likwidacja
2. Spełnij wymagania – potwierdzone oświadczeniem o spełnieniu wymagań.
Chcąc wejść w posiadanie certyfikatu dla przedsiębiorców musisz spełnić wymagania określone w art. 30 ust. 2 ustawy oraz rozporządzenia (WE) nr 2015/2067, które dotyczą:
Zatrudniasz personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu.
Zatrudniasz certyfikowany personel z certyfikatem odpowiednim do zakresu prowadzonej działalności.
Np. chcąc wejść w posiadanie certyfikatu dla przedsiębiorców w zakresie instalacji, konserwacji, serwisowania, naprawy i likwidacji, musisz zatrudniać osobę (lub sam posiadać) certyfikat kategorii I lub II.
Posiadasz i stosujesz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach procedury prowadzenia działalności.
Oddzielna procedura do każdej wnioskowanej czynności:
- Instalacja
- Naprawa, konserwacja lub serwisowanie
- Likwidacja
Szczegóły do procedur prowadzenia działalności, określa rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, tj.:
- Nazwa przedsiębiorstwa, adresy głównej siedziby wykonywania działalności i wszystkich oddziałów (jeśli dotyczy).
- Informacja o tym, czy procedura obowiązuje w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach (jeśli dotyczy).
- Określenie daty wydania oraz wersji procedury.
- Wskazanie osoby opracowującej procedurę.
- Określenie podstawy prawnej opracowania procedury.
- Określenie rodzajów urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury
- Określenie wymagań kwalifikacyjnych w stosunku do personelu wykonującego czynności polegające na instalacji, konserwacji lub serwisowania, napraw i likwidacji urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
- Określenie minimalnego wyposażenia, jakim powinien posługiwać się personel podczas wykonywania poszczególnych czynności związanych z instalacją, konserwacją lub serwisowaniem, naprawą i likwidacją urządzeń objętych zakresem obowiązywania procedury, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
- Wskazanie listy przedmiotów stosowanych podczas instalacji, konserwacji lub serwisowania, napraw, w zależności od rodzaju urządzenia oraz stosowanego czynnika, z uwzględnieniem wytycznych zawartych w instrukcjach eksploatacji urządzeń opracowanych przez producentów – punkt nie występuje w procedurze likwidacji.
- Instrukcje wykonywania poszczególnych czynności instalacyjnych, konserwacyjnych lub serwisowych, naprawczych i likwidacyjnych wraz z opisem wyposażenia używanego podczas ich wykonywania, w zależności od rodzaju instalowanych urządzeń i stosowanych czynników, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa oraz wytycznych opracowanych przez producentów urządzeń
- Opis systemu dokumentowania wykonywanych czynności zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia.
- Wskazanie obowiązku przekazania operatorowi urządzenia informacji niezbędnych do umieszczenia w Centralnym Rejestrze Operatorów, jeżeli urządzenie zawiera, co najmniej 5 ton ekwiwalentu, CO2 fluorowanego gazu cieplarnianego.
- Wskazanie obowiązku zapoznania się z procedurą przez personel wykonujący czynności objęte zakresem procedury oraz wzór dokumentu potwierdzającego fakt zapoznania się z procedurą..
Posiadasz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wdrożony system dokumentowania czynności, wykonywanych przez personel posiadający odpowiedni certyfikat dla personelu.
System dokumentowania czynności, ma za zadanie archiwizowanie wykonanych czynności. Szczegóły co powinien zawierać, określa rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane, tj.:
1. Kto wykonał czynność: imię i nazwisko, numeru certyfikatu.
2. Data rozpoczęcia i zakończenia wykonania czynności:
- rodzaj czynności: instalowanie, konserwacja lub serwisowanie, naprawa lub likwidacja, kontrola szczelności, odzysk, kontrola systemu wykrywania wycieków, instalowanie systemu wykrywania wycieków, naprawa nieszczelności; jeżeli wykonywano kontrolę szczelności, należy podać jej wynik: szczelne albo nieszczelne, a w przypadku wykrycia nieszczelności – przyczynę tej nieszczelności,
- w przypadku wykonywania innej czynności niż wymieniona w lit. a – podać jej rodzaj.
3. Rodzaj urządzenia, wobec którego wykonano czynność: adres eksploatacji, kategoria, podkategoria, nazwa, model i numer seryjny urządzenia.
4. Wskazanie czynnika roboczego – pierwotnego, poddanego recyklingowi, regenerowanego.
5. Ilości czynnika zawartego w urządzeniu oraz odzyskanego albo dodanego w trakcie wykonywania czynności – pierwotnego, poddanego recyklingowi, regenerowanego. W przypadku, gdy dodany czynnik pochodzi z recyklingu lub był regenerowany, należy podać dane przedsiębiorstwa, w którym poddano go recyklingowi lub regeneracji.
6. Wskazanie wszystkich modyfikacji i zmian urządzenia.
7. Określenie elementów, które w ramach instalowania, naprawy, naprawy nieszczelności, konserwacji lub serwisowania urządzenia zostały wymienione.
8. Wskazanie, jakie czynności zostały wykonane celem zdiagnozowania danej usterki.
9. Wskazanie, jakie czynności podjęto celem wyeliminowania usterki lub problemu.
10. Zapisy o dłuższych przestojach urządzenia..
Dysponujesz w głównym miejscu wykonywania działalności oraz we wszystkich oddziałach wyposażeniem technicznym spełniającym minimalne wymagania odpowiednie do zakresu prowadzonej działalności.
Minimalne wyposażenie techniczne do stacjonarnych urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych i pomp ciepła, w zależności od wnioskowanego zakresu, określa załącznik nr 1 rozporządzenie w sprawie minimalnego wyposażenia technicznego, procedur oraz systemu dokumentowania czynności przy prowadzeniu działalności, polegającej na instalowaniu, konserwacji lub serwisowaniu, naprawie lub likwidacji urządzeń, zawierających fluorowane gazy cieplarniane,
Jeżeli wnioskujesz o zakres certyfikatu dla przedsiębiorców do czynności instalacji, to tylko z tej kolumny wymagane jest minimalne wyposażenie techniczne.
Będąc osobą fizyczną nie zostałeś skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko środowisku w związku z prowadzoną działalnością albo za takie przestępstwo nie zostały skazane osoby wchodzące w skład organów przedsiębiorstwa będącego osobą prawną albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną.
Jeżeli nie zostałeś skazany ani żadna osoba wchodząca w skład organów przedsiębiorstwa, prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku to możesz ubiegać się o certyfikat.
- Nie musisz przedstawiać wyciągu z Krajowego Rejestru Sądowego,
- Wystarczy, że złożysz i podpiszesz oświadczenie.
Oświadczenie zawiera klauzulę następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.
end faq
3. Pobierz wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców bezpośrednio ze strony w wersji papierowej, lub elektronicznie logując się na portalu eUDT w zakładce:
→ Obsługa spraw
→ Wnioski
→ Wniosek o wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców (SZWO i F-GAZ)
4. Uzupełnij wniosek wraz z załącznikami:
a) oświadczenie
Poprzez oświadczenie, potwierdzasz, że osoby wchodzące w skład przedsiębiorstwa nie są skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa przeciwko środowisku oraz, że spełnione są wszystkie wymagania względem uzyskania certyfikatu dla przedsiębiorców, w odniesieniu do wnioskowanego zakresu. Oświadczenie podpisuje właściciel przedsiębiorstwa.
W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenie jest już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
b) dowód wpłaty
Opłata za uzyskanie certyfikatu wynosi 3123,07 PLN. Przelew wyślij na numer konta biura lub oddziału UDT, do którego składasz wniosek. Numer konta właściwego biura/oddziału znajdziesz w tabeli poniżej.
Tytuł przelewu: FG9+FG10+FG12 Opłata za wydanie certyfikatu dla przedsiębiorców + nazwa przedsiębiorstwa.
Oddział/Biuro UDT | Numer konta |
Warszawa | 14 1130 1017 0020 1214 7720 0033 |
Białystok | |
Siedlce | |
Katowice | 35 1130 1091 0020 1214 7720 0014 |
Dąbrowa Górnicza | |
Częstochowa | |
Gliwice | |
Bielsko - Biała | |
Bydgoszcz | 42 1130 1075 0020 1214 7720 0007 |
Toruń | |
Płock | |
Włocławek | |
Gdańsk | 72 1130 1121 0020 1214 7720 0010 |
Olsztyn | |
Szczecin | 27 1130 1176 0020 1214 7720 0029 |
Gorzów Wielkopolski | |
Koszalin | |
Łódź | 40 1130 1163 0020 1214 7720 0019 |
Radom | |
Ostrów Wielkopolski | |
Kraków | 31 1130 1150 0020 1214 7720 0017 |
Tarnów | |
Kielce | |
Poznań | 34 1130 1088 0020 1214 7720 0024 |
Zielona Góra | |
Lublin | 59 1130 1206 0020 1214 7720 0018 |
Rzeszów | |
Puławy | |
Wrocław | 29 1130 1033 0020 1214 7720 0032 |
Wałbrzych | |
Opole |
c) oświadczenie o wyrażeniu zgody na powiadomienia e-mail
Oświadczenie wyraża zgodę na otrzymywanie korespondencji środkami komunikacji elektronicznej w związku z prowadzonym postępowaniem przez UDT. Pozwoli to znacząco przyśpieszyć kontrolę w twoim przedsiębiorstwie a tym samym uzyskanie certyfikatu.
Nie jest ono obowiązkowe, więc jeżeli nie złożysz tego oświadczenia, zostaniesz listownie powiadomiony o terminie kontroli.
W przypadku składania wniosku przez portal eUDT, oświadczenie jest już zawarte we wniosku, należy je tylko zaznaczyć.
d) Dobrowolna informacja o miejscu prowadzenia działalności
Kontrola powinna odbyć się w miejscu prowadzenia działalności związanej z certyfikatem dla przedsiębiorców. Jeśli adres tego miejsca różni się od adresu siedziby firmy wpisanym we wniosku o certyfikat dla przedsiębiorców możesz poinformować UDT gdzie ma odbyć się kontrola. Pamiętaj o tym, że podany adres musi być zgodny z danymi z wpisu do rejestru przedsiębiorstw (dodatkowe stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej/oddział w CEIDG/KRS) lub zostać zadeklarowany w formularzu NIP-8 złożonym do Urzędu Skarbowego. Podmiot deklarujący jest zobowiązany do posiadania tytułu prawnego do zadeklarowanych nieruchomości. Kontrola spełnienia wymagań określonych w art. 30 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy obejmie wszystkie wpisane adresy.
Wypełnienie formularza nie jest obowiązkowe.
Uwaga!
Jeden wniosek odpowiada tylko jednej grupie urządzeń. Nie ma możliwości rozszerzania zakresu certyfikatu o dodatkowe czynności.
5. Wypełnione dokumenty możesz wysłać lub złożyć osobiście w wybranym oddziale lub biurze terenowym UDT.
Jeżeli składasz dokumenty przez portal eUDT, nie musisz udawać się do oddziału lub biura UDT
6. Po złożeniu wniosków oczekuj na kontakt z UDT – dostaniesz pismo powiadamiające o terminie kontroli.
7. W danym terminie Inspektor UDT, przyjedzie do firmy na kontrolę, celem zweryfikowania wszystkich wymagań.
Uwaga! Przygotuj się. Na czas kontroli musisz spełnić wszystkie wymagania.
- Pozytywny wynik kontroli – otrzymasz certyfikat
- Negatywny wynik kontroli – odmowa wydania certyfikatu.
8. Certyfikat w formie zalaminowanego dokumentu, formatu A4 wraz z powiadomieniem o dokonaniu wpisu do rejestru, zostanie dostarczony listem poleconym na adres wskazany we wniosku. Pamiętaj aby sprawdzić dane zamieszczone na certyfikacie. Uzyskany certyfikat jest bezterminowy.
9. W rejestrze wydanych, zawieszonych, odwieszonych lub cofniętych certyfikatów dla przedsiębiorców możesz sprawdzić czy Twój certyfikat jest aktywny.
DOKUMENTY:
Oświadczenie o niekaralności oraz spełnieniu wymagań
Strona 3 z 7